Auteur Topic: DSP room correctie  (gelezen 50362 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP room correctie
« Reactie #30 Gepost op: 08 januari 2014, 10:47:29 »
Misschien als je refecties gaat corrigeren dat het minder natuurlijk klinkt.
Dan hoor je een kopje niet echt meer acoustisch in je eigen ruimte kapot vallen in een film bijvoorbeeld.

Als je geen last hebt van de akoestiek van je eigen ruimte kun je juist heel goed horen hoe het klinkt als een kopje kapot valt in de ruimte waarin het opgenomen is.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: DSP room correctie
« Reactie #31 Gepost op: 08 januari 2014, 12:41:37 »
Leipe shit ouwe.

Wat ik me wel steeds afvraag:
Als ik het goed heb begrepen dan zijn metingen onder de Schroederfrequenie niet betrouwbaar, althans de invloed van de ruimte is daar te groot voor exacte en reproduceerbare metingen.
Dat zie je ook terug in elke meting van luidsprekers met de opmerking dat alles onder bv. 300 hz niet representatief is.

Maar hoe kan zo'n DSP daar dan zichzelf goed inregelen en corrigeren?
OK, je stelt wel een doelcurve in maar WAT wordt er dan precies gecorrigeerd en is dat niet extreem plaatsgebonden?

Ik vraag dit omdat mijn ruimte een acoustische ramp is (bijna vierkant met plafond 1/2 kamerlengte) dus een DSP zou hier zeker een uitkomst kunnen zijn.
Maar ik wil beslist niet vastgepind op 1 plaats zitten luisteren.
Sterker nog: ik zit vaker scheef naast de speakers te luisteren.
- audiodidact -

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #32 Gepost op: 08 januari 2014, 12:59:26 »
Wat die Schroederfrequenie is weet ik zo niet maar bij de microfoon zit een programma.
Dat programma zal vast de EQ curve van de microfoon ook corrigeren, of de meet microfoon geeft een rechte curve weer, dat kan ook.
Je kan op verschillende plekken een meting doen en zo het gemiddelde bepalen, maar is natuurlijk niet aan te ontkomen dat op andere plekken het altijd anders gaat klinken.
Op sommige apparaten kun je wel geloof ik andere EQ curvers laden, maar met de mini dsp niet.
Wat acoustiek in je ruimte betreft zou ik altijd op zijn minst de achterwand dempen, dan is het direct afgelopen met dat gedoe.
Bij acoustiek denk ik direct aan galm trouwens, daarom.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP room correctie
« Reactie #33 Gepost op: 08 januari 2014, 22:20:32 »
Ik vraag dit omdat mijn ruimte een acoustische ramp is (bijna vierkant met plafond 1/2 kamerlengte) dus een DSP zou hier zeker een uitkomst kunnen zijn.
Maar ik wil beslist niet vastgepind op 1 plaats zitten luisteren.

Wanneer je het op 1 plaats (luisterplek) iets wil verbeteren is het interessant. Wanneer je de gehele ruimte belangrijker vindt dan alleen de luisterplek dan zie ik geen voordelen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2014, 22:22:24 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP room correctie
« Reactie #34 Gepost op: 08 januari 2014, 22:46:06 »
Dat is mijns inziens wat kort door de bocht. Als je een aantal metingen doet in je kamer kun je een vrij goed beeld krijgen van wat er gebeurt en vaak is er best wel verbetering mogelijk.

Er worden grofweg drie gebieden onderscheiden qua staande golven:

1. Het gebied dat onder de laagste staande golf zit en waar het dus alleen een kwestie is van geluidsdruk. Hier kun je prima ingrijpen met DSP.

2. Het gebied waar staande golven zich voordoen als discrete pieken en dalen: in praktijk vanaf de onderste staande golf tot een paar honderd Hz. Zulke verschijnselen zijn uiteraard afhankelijk van waar in de kamer je je bevindt, maar als je een paar luisterplekken of een luisterzone hebt kan het prima zijn dat een deel van de problemen overeenkomt. Dan kun je in elk geval een deel daarvan oplossen. Een staande golf tussen vloer en plafond komt daarvoor bijvoorbeeld in aanmerking.

3. Het gebied waarin staande golven niet echt één herkenbare piek meer produceren, maar vooral de klankkleur van je geluid beïnvloeden. Dat kan met DSP prima aangepakt worden.

Kortom, voordelen genoeg.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #35 Gepost op: 09 januari 2014, 11:31:35 »
En niet te vergeten dat je de frequentie karakterastiek recht trekt, er is geen bijna enkele luidspreker die perfect is, ik denk ook dat het realisme in de weergave daardoor toeneemt.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP room correctie
« Reactie #36 Gepost op: 09 januari 2014, 14:18:28 »
Dat is mijns inziens wat kort door de bocht. Als je een aantal metingen doet in je kamer kun je een vrij goed beeld krijgen van wat er gebeurt en vaak is er best wel verbetering mogelijk.

Als je een beperkt aantal metingen verbeter je alleen zeer plaatselijk (ten koste van andere locaties). Als je heel veel metingen doet kan een DSP in mindere mate op alle plekken verbetering bieden en zal deze ook veel minder corrigeren naarmate je meer metingen op verschillende locaties sdoet.

Als je dit doortrekt heb je een verbetering van 0 op elke mogelijke locatie in de ruimte.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #37 Gepost op: 09 januari 2014, 15:20:07 »
Onzin, de ruimte heeft zoveel eigenschappen waardoor het laag midden en hoog anders word en daar bij komt nog de tekort komingen van de speaker.
Je gaat gewoon veel ten goede corrigeren met als resultaat een veel realistischer weergave.
Het totaal plaatje is gewoon veel meer in balans.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP room correctie
« Reactie #38 Gepost op: 09 januari 2014, 18:08:38 »
Tekortkomingen van de speaker corrigeren te DSP slaat natuurlijk nergens op. Tekortkomingen van de speakers corrigeer je door je speakers te vervangen! :)

Dsp room correction is bedoeld je om de akoestische eigenschappen te corrigeren op de plek waar je meet.

Dat is namelijk de enige informatie die je vergaart en op basis waarvan je correcties uitvoert!!!

Als je dsp roomcorrectie gebruikt die meerdere metingen ondersteunt corrigeert hij alleen waarden die bij alle metingen afwijken. Hoe meer metingen je verricht hoe meer onderlinge conflicten er zullen zijn tussen de waarden die je meet (als ergens een bult gemeten wordt zul je elders een gat meten bij dezelfde frequentie). Hoe meer metingen je verricht hoe genuanceerder het uiteindelijke model zal worden op basis waarvan de DSP corrigeert.

Als ik onzin verkondig hoor ik het graag. Maar dan hoor ik ook graag wat precies en waarom dat dan onzin is. ;)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2014, 18:19:48 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DSP room correctie
« Reactie #39 Gepost op: 09 januari 2014, 18:26:39 »
Ws is dat ook de reden waarom in de manual van de Antimode wordt aangegeven niet meer dan 7 metingen te doen.

Daarnaast ben ik al tevreden als het op mijn luisterplek goed klinkt. Gelukkig betekent dat in mijn geval dat het ook elders in de kamer beter klinkt.

Gr Hans

Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #40 Gepost op: 09 januari 2014, 18:49:09 »
Tekortkomingen van de speaker corrigeren te DSP slaat natuurlijk nergens op. Tekortkomingen van de speakers corrigeer je door je speakers te vervangen! :)

Dsp room correction is bedoeld je om de akoestische eigenschappen te corrigeren op de plek waar je meet.

Dat is namelijk de enige informatie die je vergaart en op basis waarvan je correcties uitvoert!!!

Als je dsp roomcorrectie gebruikt die meerdere metingen ondersteunt corrigeert hij alleen waarden die bij alle metingen afwijken. Hoe meer metingen je verricht hoe meer onderlinge conflicten er zullen zijn tussen de waarden die je meet (als ergens een bult gemeten wordt zul je elders een gat meten bij dezelfde frequentie). Hoe meer metingen je verricht hoe genuanceerder het uiteindelijke model zal worden op basis waarvan de DSP corrigeert.

Als ik onzin verkondig hoor ik het graag. Maar dan hoor ik ook graag wat precies en waarom dat dan onzin is. ;)

Ik denk dat je dan speakers blijft kopen want zelden hebben ze een perfectie responce, vooral in een kamer niet.
Als je met 2 of 3 personen op een bank zit zou ik meerdere keren meten maar in mijn geval zou ik meten op de ideale luister positie, dat zal ook wel moeten omdat ik de boel zo heb uitgericht dat ik echt niet 50cm naar voren of naar links kan kan meten, dan is het klankbeeld al zo anders dat je daar ook niet wil luisteren.
De weergave veranderd toch als je een andere positie in neemt, dat heeft op zich weinig nut dan.
Je kan wel denken dat het een room reverb (galm) correctie is maar zo moet je niet bezig, lange delay tijden van bepaalde frequenties kunt je weergeven met het REW programma maar dat ga je nooit corrigeren met een dsp.
Dat moet je doen door demping.
Het is eerder een EQ correctie voor je kamer en luidsprekers, geen apparaat wat galm uit je kamer haalt.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP room correctie
« Reactie #41 Gepost op: 09 januari 2014, 18:57:41 »
Als je een beperkt aantal metingen verbeter je alleen zeer plaatselijk (ten koste van andere locaties). Als je heel veel metingen doet kan een DSP in mindere mate op alle plekken verbetering bieden en zal deze ook veel minder corrigeren naarmate je meer metingen op verschillende locaties sdoet.

Als je dit doortrekt heb je een verbetering van 0 op elke mogelijke locatie in de ruimte.

Heb je gelezen wat ik schreef of niet?  ::)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: DSP room correctie
« Reactie #42 Gepost op: 09 januari 2014, 19:01:26 »
Bedankt voor de info mannen!

Het gaat me hier inderdaad alleen om het laag/staande golven probleem.

Nu de audiospullen binnen afzienbare tijd naar zolder gaan verhuizen wordt het probleem van op meerdere posities luisteren minder urgent trouwens.
Ik zal daar vnl. op 1 plek, nl. achter de mengtafel, zitten en dan denk ik dat ik met een mini-DSP best wat kan bereiken.
voor flutter-echo's en dergelijke zaken kan ik wat acoustische aanpassingen doen, daarbij zullen de schuine wanden zeker ook een voordeel bieden.
- audiodidact -

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: DSP room correctie
« Reactie #43 Gepost op: 09 januari 2014, 21:24:08 »
Als je een beperkt aantal metingen verbeter je alleen zeer plaatselijk (ten koste van andere locaties). Als je heel veel metingen doet kan een DSP in mindere mate op alle plekken verbetering bieden en zal deze ook veel minder corrigeren naarmate je meer metingen op verschillende locaties sdoet.

Als je dit doortrekt heb je een verbetering van 0 op elke mogelijke locatie in de ruimte.

Heb je gelezen wat ik schreef of niet?  ::)

Ja zekers :-)

Ik denk dat het klopt wat je zegt over het corrigeren van staande golven. Alleen staande golven zorgen voor afwijkingen die op elke locatie anders zijn. Dat is een belangrijke nuance als je de voordelen van dsp room correctie benoemt. Je kan dus alleen lokale afwijkingen in kaart brengen (meten) en die corrigeren. Dat is dus plaatselijk een verbetering. Wat op andere locaties aan de hand is wordt daarbij genegeerd en verergerd door de aangepaste weergave in veel gevallen. Dat is acceptabel (vind ik) als je plaatselijk wil corrigeren, maar dat zorgt ervoor dat er voor de hele ruimte gezien evenveel voor- als nadelen zijn. Wanneer je meer metingen gaat doen gaan deze meetwaarden conflicteren wat corrigeren in mindere mate mogelijk maakt. Je kan dan namelijk geen correcties doen die op alle locaties voordeel brengen. Een correctie zal minder doen naarmate het aantal metingen toeneemt.

Lokaal voordeel ten koste van nadeel op andere plekken in de ruinte is het hoogst haalbare. Maar misschien is dat goed genoeg. ;)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2014, 21:27:57 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DSP room correctie
« Reactie #44 Gepost op: 09 januari 2014, 21:31:47 »
Dat is te zwart-wit gesteld. In het geluid kunnen onhoorbare veranderingen aangebracht worden die op andere plekken juist wel hoorbaar worden. Zelfs tekortkomingen van de speaker zou je kunnen aanpakken, ook weer binnen grenzen natuurlijk. Niet lineaire en niet-lineaire vervormingen (predistortion) kunnen worden aangebracht die in zijn algemeenheid een verbetering brengen. Ook een verslechtering natuurlijk.

Groet,
Jacco