Auteur Topic: DSP room correctie  (gelezen 50359 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2014, 16:29:32 »
Ik heb zelf de MiniDSP 2x4, maar wil op termijn de MiniSHARC gaan aanschaffen. Die heeft nog net wat meer opties en rekenkracht.

De 2x4 is een prima ding waarmee je vrij gemakkelijk correcties kunt doen. Ik zou dat dan overigens wel handmatig doen, want automatische correctie met REW of iets dergelijks levert mijns inziens geen goede resultaten op. Automatische correctie houdt bijvoorbeeld geen rekening met het verschil tussen direct en indirect geluid, waardoor de aanpassingen niet altijd overeenkomen met wat gehoormatig neutraal is. Verder is het betwijfelenswaardig of het überhaupt een goed idee is om smalbandige aanpassingen te doen boven pak 'm beet 300 Hz, tenzij je afwijkingen van de speaker zelf aan het corrigeren bent waarvan je heel zeker weet dat ze onder alle hoeken een rol spelen. Een programma als REW kan alleen een meetcurve zien en die rechttrekken, maar het vergt iets meer inzicht om zinnige aanpassingen te doen. De meetmicrofoon 10 cm verschuiven kan immers al veel verschil maken.

In het laag kun je naar mijn ervaring met goed resultaat gebruik maken van automatisch aangemaakte correcties, maar dan wel op basis van een gemiddelde van een aantal metingen op en vlakbij de luisterplek—niet op basis van één meting.

Als ik je goed begrijp is het maar de vraag hoe het gehoormatig gaat uitpakken als je met een microfoon werkt.
In mijn luister kamer heb ik de achtermuur gedemp dus ik heb weinig room reflecties, het is eerder om de weergave curve van de speaker recht te trekken.
Op zich zou het ook kunnen met de equalizer natuurlijk, ik dacht ook een beetje aan beiden als dat kan, het is maar de vraag of een rechte curve goed in het gehoor ligt, maar dat is ook een eigen smaak kwestie.
Ik ben wel verplicht om de microfoon er ook bij te kopen, wie zal zeggen hoe dat gaat uitpakken.
Heeft het apparaat ook eigenlijk een latency?
Straks zit ik tv te kijken en is het niet meer lipsync.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP room correctie
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2014, 17:56:22 »
In een dode kamer komt wat je meet erg goed overeen met hoe je het ervaart, maar daar hoor en meet je dan ook hetzelfde: alleen het directe geluid van de speaker.

In een normale kamer zou je kunnen kijken wat de speaker zelf doet (met een meting met korte gate op 80 cm afstand bijvoorbeeld) en wat er op en rondom de luisterplek gebeurt. Dan kun je een beetje zien welke problemen in het midhoog door de speaker veroorzaakt worden en welke door de kamer. Je speaker kun je goed corrigeren, maar als je voor reflecties gaat compenseren in het directe geluid zou het goed kunnen dat het middel erger is dan de kwaal.

Over latency hoef je je geen zorgen te maken  :)  Ik merk in elk geval geen problemen op wat dat betreft.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: DSP room correctie
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2014, 18:02:51 »
Ik doe eerst wel een filtertje in mijn needles...
Science is no democracy

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP room correctie
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2014, 18:16:13 »
:)) ;)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2014, 18:28:44 »
In een dode kamer komt wat je meet erg goed overeen met hoe je het ervaart, maar daar hoor en meet je dan ook hetzelfde: alleen het directe geluid van de speaker.

In een normale kamer zou je kunnen kijken wat de speaker zelf doet (met een meting met korte gate op 80 cm afstand bijvoorbeeld) en wat er op en rondom de luisterplek gebeurt. Dan kun je een beetje zien welke problemen in het midhoog door de speaker veroorzaakt worden en welke door de kamer. Je speaker kun je goed corrigeren, maar als je voor reflecties gaat compenseren in het directe geluid zou het goed kunnen dat het middel erger is dan de kwaal.

Over latency hoef je je geen zorgen te maken  :)  Ik merk in elk geval geen problemen op wat dat betreft.

Een raar iets als ik er over nadenk, ik ben benieuwt hoe dat klinkt.
Het kan ook nog dat je alleen de speaker gaat corrigeren door de correctie buiten uit te voeren en de refecties moet laten voor wat het is.
Het beste is dat voor natuurlijk in een dode kamer, of zoals ik dat heb met alleen een achterwand met demping.
Ik maak juist gebruik van reflecties om een soundstage te creeren, als je geen demping hebt wordt het een galm, of een brij aan reflecties.
De bas zou je dan eventueel nog wel kunnen afstellen, als dat kan tenminste want ik weet niet wat het programma kan.
Misschien maakt het ook wel niks uit, het is maar een idee.


Zo een apparaat is natuurlijk ideaal om ook van het filter af te zijn met een breedbander.
Ik voel ergens ook al aan komen dat ik de tangband 5'' ook moet kopen, het is een kwestie van tijd dat ik de spreekspoel ga beschadigen door te luide bassen.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2014, 18:32:32 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP room correctie
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2014, 18:37:29 »
Klopt, helemaal zonder reflecties wordt het ook geen groot genoegen.

Het rechttrekken van de lage tonen is goed te doen en daar kun je over het algemeen ook een hoop verbetering uit halen qua geluid.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2014, 19:12:05 »
Misschien als je refecties gaat corrigeren dat het minder natuurlijk klinkt.
Dan hoor je een kopje niet echt meer acoustisch in je eigen ruimte kapot vallen in een film bijvoorbeeld.
Ik kan mij er moeilijk een voorstelling van maken trouwens, maar we gaan het meemaken.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #22 Gepost op: 06 januari 2014, 20:36:02 »
Ik heb de boel even bestudeerd maar het is eigenlijk helemaal niet de bedoeling om de delay tijden van reflecties te compenseren, het is meer een tool om te zien wat er mis is in je kamer of zaal, dat kun je het beste oplossen met demping, bass-traps ed.
Ik heb dat REW programma gedownload maar je moet er wel even de tijd voor nemen om het te snappen, erg toegangkelijk is het niet geprogrameerd, ik zat even met mijn handen in het haar maar ik kom er wel uit.
Het is ook mogelijk om alleen de usb microfoon te kopen en een correctie EQ te laden in je media player, dan ben je het goedkoopste af maar dat is dan alleen voor de PC.
voor 400 euro kunnen ze de minidsp leveren inclusief microfoon, dat valt nog mee dus.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DSP room correctie
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2014, 21:16:25 »
+ douanekosten of komt deze niet uit de staten van de verenigde Amerika ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #24 Gepost op: 06 januari 2014, 21:20:10 »
+ douanekosten of komt deze niet uit de staten van de verenigde Amerika ?

Gr Hans

Ivm de garantie, en het mogelijke heen en weer sturen heb ik hem in het kleine nederland besteld.
Je weet maar nooit.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DSP room correctie
« Reactie #25 Gepost op: 06 januari 2014, 21:21:48 »
In ieder geval geen verrassing wat betreft extra kosten. Ik ben benieuwd wat het je gaat opleveren.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2014, 22:08:22 »
In ieder geval geen verrassing wat betreft extra kosten. Ik ben benieuwd wat het je gaat opleveren.

Gr Hans

Het is enige manier om te verwezelijken waar ik mee bezig ben, kleine baffle, minder vervorming, geen filter en dan de afstraling om soundstage te creeren.
Het wordt vast een mooiere weergave waar meer in is te horen. 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: DSP room correctie
« Reactie #27 Gepost op: 07 januari 2014, 22:16:35 »
Volgens mij ben je goed bezig!

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: DSP room correctie
« Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2014, 22:19:44 »
Bedankt.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: DSP room correctie
« Reactie #29 Gepost op: 08 januari 2014, 08:06:28 »
Ga zo door Epimetheus.

Het lijkt er op dat je goed bezig bent.

groet

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000