Auteur Topic: Transmissielijn.... het kriebelt!  (gelezen 34074 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Transmissielijn.... het kriebelt!
« Gepost op: 27 december 2013, 15:34:32 »
Twee weken vrij, dan ga je toch rare dingen doen.... De (eerste) needles staan te spelen, van de week maar eens even de onderdelen voor het filter bestellen.

Maar: ik heb nog een aardig setje Visaton 2-weg liggen, compleet met filter. Welk type weet ik zo even niet, ze liggen op de zaak. Plan: een aangepaste Needle bouwen met daarin deze luidsprekers. Waarom: de TL vind ik gewoon heel lekker klinken, dus waarom niet. Dus die Visatons maar eens ophalen en aan het rekenen gaan!

Commentaar, ideeën, formules, links..... roept u maar!!!

Dit is alvast interessant: http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=2

« Laatst bewerkt op: 27 december 2013, 15:46:03 door Ando »
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2013, 17:23:46 »
Er zijn natuurlijk enorm veel bouwplannen te vinden maar mij ontbreekt de kennis om je iets passend te adviseren.
Daarnaast is het van belang aan te geven welke Visatons je gaat gebruiken om je van dienst te kunnen zijn.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2013, 17:46:52 »
Ik zou behalve de hoeveelheid aan de verscheiden TL designs die er zijn, iets kiezen die je qua vorm aanstaan, en waarvan je denkt het.... het tot een succesvol bouwproject af te kunnen ronden. Laten we eerlijk zijn de Needles zijn met een beetje geduld vrij simpel te bouwen... Maar ik heb een aantal TL designs gezien, waar ik me niet aan ga wagen puur omdat ik het niet zie zitten en mij het ontbreekt aan bepaalde gereedschappen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een bovenfrees...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2013, 19:10:32 »
Richard, ik denk ook aan een aan de woofer aangepaste needle, de constructie moet simpel blijven. Ik had een bovenfrees maar die is een maandje geleden vastgelopen. Bij een poging het defecte lager eraf te trekken brak de as, lekkere kwaliteit. Maar ik denk dat apparaat ook niet nodig te hebben...

Het needles bouwen ging erg lekker, ik heb er helemaal zin in. Dat Visaton setje ligt anders toch maar te verstoffen...
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2013, 07:56:48 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2013, 14:26:51 »
Niet echt mijn ding hififreak. Maar gelukkig smaken verschillen ;) ;)
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2013, 22:36:57 »
Richard, ik denk ook aan een aan de woofer aangepaste needle, de constructie moet simpel blijven. Ik had een bovenfrees maar die is een maandje geleden vastgelopen. Bij een poging het defecte lager eraf te trekken brak de as, lekkere kwaliteit. Maar ik denk dat apparaat ook niet nodig te hebben...

Het needles bouwen ging erg lekker, ik heb er helemaal zin in. Dat Visaton setje ligt anders toch maar te verstoffen...

Heel veel succes met bouwen ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2013, 23:12:17 »
Een ding waar ik niet uit ben: hoe groot moet ik de ruimte gelijk achter de woofer/breedbander houden? Is dat de geadviseerde grootte voor een dichte kast? Of is dat de conusoppervlakte + 50%? Kan iemand me daar mee verder helpen?

Intussen wat verder aan het zoeken geweest, denkt dat ik het begin maar gewoon op conusoppervlakte + 50% houd en dan langzaamaan terug laten lopen naar conusoppervlakte bij de uitgang. De lengte kan ik dan wel uitrekenen aan de hand van Fs.

Dan ga ik ook eens rekenen voor de twee losse Visaton woofers die ik nog heb liggen voor een sub. Als het niet te gek groot wordt zou dat ook weleens een transmissielijn kunnen worden...

Overigens lijkt mijn eerste idee wel een beetje op de 'Needle Killer' uit het topic van Koen! Ik denk dan aan de woofer in een TL plus een tweeter en filter natuurlijk. Welke kast Koen in gedachten heeft is me niet echt duidelijk!?
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 00:06:29 door Ando »
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2013, 19:35:51 »
Vanavond maar weer eens een beetje aan het rekenen geweest, met als gevolg dat ik er niet zoveel meer van snap. Dus mijn bevindingen hier maar eens neertypen, misschien dat iemand mij verder kan helpen.

Ben een beetje aan het goochelen en lezen geweest en had begrepen dat je voor het berekenen van de lengte van een TL de fs van de gebruikte luidspreker moet nemen.

De formule: L = 1/4 x C/fs

Voor C houden we een gecorrigeerde waarde aan van 300m/s (volgens zelfbouwaudio.nl)

De L van de Cyburg Needle is 1,85 meter. Als ik dan de fs uitreken kom ik op 40Hz. De fs van de Visaton FRS8 is echter 130Hz!? Dat ligt niet eens in de buurt, is ruim 3x zo hoog!

Tja, hoe zit het nu? moet ik voor een nieuw uit te rekenen TL nu de fs van de luidspreker gebruiken of de fs die ik wil ondersteunen/versterken? Kan ik voor de fs van de TL gewoon de gewenste waarde pakken of moet dat ook nog in een bepaalde verhouding staan tot de fs van de luidspreker?

Ik heb nog een setje Visaton W130 liggen met een fs van 49Hz. Kan ik daar domweg een TL met een lengte van 3,75 meter achter bouwen om deze tot 20Hz door te laten lopen? En kan ik dan domweg dezelfde lengte van 3,75 meter gebruiken voor mijn setje Visaton W200S met een fs van 30Hz als ik daar een mooie TL-sub van wil maken? Vraagtekens vraagtekens vraagtekens....... en met goochelen ben ik tot op heden nog niet verder gekomen.

Wie kan mij helpen?

PS. Ik zet deze vraag ook even op zelfbouwaudio!
« Laatst bewerkt op: 30 december 2013, 19:46:39 door Ando »
Science is no democracy

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2013, 02:06:46 »
http://t-linespeakers.org

Al gevonden? Op deze site staat een hoop informatie over de afstemming van TL-systemen.

PS: Ik zie dat Henkjan linkjes gepost heeft op ZBA. Hij heeft ook aardig wat ervaring met transmissielijnen, ik niet.


[...] Welke kast Koen in gedachten heeft is me niet echt duidelijk!?
Dat wordt een basreflex  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2013, 02:12:50 door Koen »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2013, 13:40:39 »
Had ik gevonden Koen, is even 'doorbijten' voor mij, is totaal niet mijn vakgebied...

Maar ik begin te begrijpen dat fs van de Tl en de unit juist niet gelijk moeten zijn, anders krijg je daar juist een enorme bult in de grafiek.

Of ik het dit jaar nog helemaal ga snappen weet ik niet... ;)
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2013, 13:45:58 »
Is hier toevallig ook geen simulatiesoftware voor?

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).


Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2014, 22:15:57 »
Is hier toevallig ook geen simulatiesoftware voor?

Groet,
Jacco

Verstuurd van mijn HTC Vision (Desire Z).

Ik heb Hornresp gevonden, nu nog even bestuderen hoe dat werkt... :think:
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2014, 22:05:44 »
Vanavond het filtertje in de needles met FRS8 gezet. De kit moet nog even drogen, dus morgen gaat de terminalplaat er pas weer in. Nu wordt het toch wel tijd voor het volgende project:

Ik wil het 2-weg Visaton setje domweg in een verbrede needle zetten. Ik zal 'm iets breder moeten maken omdat de woofer breder is dan 10cm. De rest van de maten wil ik gewoon hetzelfde houden. De tweeter wil ik onder de woofer zetten om de woofer op dezelfde plek te zetten als de 'gewone' needle.

Dom plan? Misschien. Maar voor twee tientjes hout en een paar uurtjes knutselen wil ik de gok wel nemen....

Iemand zwaarwegende adviezen om het niet te doen?
Science is no democracy

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Transmissielijn.... het kriebelt!
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2014, 22:08:23 »
Ik denk dat de heren Thiele en Small genoeg bezwaren zullen hebben....  ;)

Nu eens zien of je net zo'n bak commentaar over je heen krijgt als onze vriend Epi.
- audiodidact -