Auteur Topic: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak  (gelezen 10846 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Gepost op: 27 december 2013, 11:21:54 »
Ik heb een nieuwe blu ray speler gekocht waar o.a. ook Netflix op draait. Het ding heeft behalve de hdmi alleen een coaxiale digitale uitgang. Geen analoge uitgangen en geen toslink. Gelukkig heeft mijn (stereo) versterker behalve twee optische ook een coaxiale digitale ingang. Die twee optische gebruik ik al zonder problemen. Maar op de coaxiale ingang valt na een tijdje spelen het signaal af en toe weg: maximaal een paar seconden. Dat kan ik zien aan het ledje dat oplicht als er digitaal signaal wordt aangeboden. Dat gaat uit als het geluid wegvalt. Er zijn drie mogelijkheden: de blu ray geeft geen goed signaal af, de kabel (gewone cinch interlink) is niet lekker of het zit aan de versterkerkant.

Ik heb een oude DCC recorder aangesloten die ook een coaxiale digitale uitgang heeft. Ook heb ik met verschillende kabeltjes gewerkt. Uitkomst: ook met de DCC en met andere cinch kabels heeft 'ie het probleem. Het zit dus aan de versterkerkant (tenzij gewone interlinks niet zouden deugen, maar van wat ik op internet lees mag dat geen probleem zijn). Mijn conclusie is dat de verbinding tussen het chassisdeel en de DAC een breukje heeft die misschien door temperatuurverschillen de storing veroorzaakt.

Maar voordat ik de boel ga openschroeven en met de gasbrander aan de gang ga: is mijn conclusie juist of kunnen er nog andere zaken spelen? Klopt het dat een gewone interlink voldoende is of kan daar het probleem ook zitten?




o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2013, 11:33:21 »
Als ik je omschrijving zo lees, is het inderdaad te wijten aan de coax-ingang op de 630esd. Als deze een tijd niet gebruikt is kan het zijn dat schoonmaken van het cinchgedeelte (ook het gaatje waar het pennetje van de stekker in gaat) als een betere signaaloverdracht geeft. Mocht dat geen soelaas bieden, dan zou je soldering aan de binnenzijde kunnen nazien.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2013, 11:51:17 »
Frits: Klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2013, 12:03:04 »
Frits: Klik.

Het gaat bij mij om letterlijke onderbrekingen van het signaal, niet om klankmatige verschillen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2013, 12:12:13 »
Het ging mij om het aspect 75 ohm kabel.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2013, 12:16:53 »
Het ging mij om het aspect 75 ohm kabel.   ;)

Dat is een normale interlink toch ook?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2013, 12:35:52 »
Daar zou ik maar niet vanuit gaan.

Hoewel het met een gewone interlink geen problemen hoeft te geven, zou ik e.e.a. uit willen sluiten door er wel eentje te gebruiken met de aangegeven waarde.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2013, 12:51:55 »
Ik kan het proberen voordat ik de gasbrander aanslinger ;)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2013, 13:34:06 »
Het komt wel eens voor dat een DAC niet wil "locken" op het ingangssignaal.
Dat kan verschillende oorzaken hebben, van een inderdaad niet goede kabel tot aan een zwalkende bron of een probleem in de ingangsreceiver.

Meestal treedt dat op bij 1 enkele bron, maar omdat jij het bij alle bronnen hebt zal de oorzaak inderdaad in of de kabel, of de DAC in de versterker gezocht moeten worden.
Omdat de Toslink wel goed werkt zal de oorzaak in het gedeelte van plug en input selectie gezocht moeten worden.
De plug zelf, of de poortjes waar de signaalbron wordt gekozen. Het kan zelfs een voedingsprobleem zijn van die poortjes.
- audiodidact -

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2013, 13:36:26 »
Merci, ik ga het stap voor stap proberen. De plaatselijke electronicaverstrekkers hadden het juiste kabeltje niet op voorraad, maar morgen wel.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2013, 14:01:49 »
1e conclusie: het is niet de kabel. Vanmiddag maar eens de schroevendraaier erbij pakken.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2013, 15:13:55 »
De afdekking van het digitale gedeelte los gemaakt:





De aansluiting van de electronica in het kapje op het deel dat aan de versterker gemonteerd is:



De electronica in het kapje (het oranje gevalletje is de coaxiale aansluiting)



Ik heb de aansluitingen waar mogelijk schoongemaakt; de electronica gaat me toch boven de pet. Duimen maar.....

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2013, 15:34:12 »
Daar kun je makkelijk bij om het effe door te solderen. ;)

Je hoeft alleen bij dat ingangsprintje te zijn; paar schroeven van de connectors los en je hebt hem al in je hand.
- audiodidact -

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2013, 15:36:42 »
Ik wou net zeggen is het gelukt
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Sony 630ESD coaxiale digitale ingang beetje brak
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2013, 15:38:30 »
Duimen......... het schoonmaken van alle contacten waar ik bij kon lijkt gewerkt te hebben..........