Auteur Topic: ADAM & Needle  (gelezen 9477 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: ADAM & Needle
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2014, 11:37:59 »
Nu ik een paar dagen draai met de Needles (HiVi B3S met notch filter) is het tijd voor een volstrekt subjectief vergelijkje met mijn ADAM artist compact speakers.

Ik heb diverse muzieksoorten gedraaid, van stevig rock tot etherische koorklanken, en in het kort komen mijn ervaringen neer op het volgende:

In vergelijking met de ADAM's scoren de Needles positief bij akoestisch opgenomen muziek mits het niet al te complex wordt. Het gevoel 'erbij' te zijn en de instrumenten/zangstemmen individueel aan te kunnen wijzen is onovertroffen. Evenals de akoestiek van de opnameruimte. Je ziet bijna het glas-in-lood van de kerk voor je ;) Zelden zo mooi orgel- en koormuziek gehoord, waarbij ik de allerlaagste orgeltonen graag inwissel voor het prachtige coherente plaatje dat de Needles neerzetten. Maar verder zijn de ADAM's in het voordeel: betere detaillering en veel minder moeite met (complexe en stevige) rock of groot orkest: ook dan blijven allerlei details goed hoorbaar die bij de Needles in de verdrukking komen.




Maar dat plaatje dat de Needles neerzetten is toch wel erg mooi :)

 

Ik speel nu al heel wat uurtjes met de Needle met Hivi B3S bezetting. Inmiddels helemaal zonder tussenkomst van DSP.
Wat mij opvalt is dat ik meer betrokken raak bij de muziek.  Ik hoor in vergelijk met mijn Ikon 6 set juist meer detail. Ook in drukke stukken.  Dat zal meer met mijn akoestiek in combi met de luidsprekers te maken hebben.
Toegegeven, in het lage laag komen ze kracht te kort. Als je Yello op oorlogssterkte wil horen dan moet er een subwoofer bij.   Maar een contrabas staat wel mooi op zijn plaats en is in de muziek goed te volgen.
Daarnaast valt me op dat koper instrumenten heel veel echter klinken. 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: ADAM & Needle
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2014, 12:06:54 »
Ik betrap me er ook op dat ik in de praktijk toch wel vaak naar de Needles aan het luisteren ben. Gisteren Kelly Joe Phelps (blues: man en akoestische gitaar) en Chet Baker live in Tokyo. Dat was genieten! En wat je schrijft over die contrabas: inderdaad goed te volgen, hooguit wat minder 'body' dan de Adam's weergeven.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: ADAM & Needle
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2014, 22:20:03 »
Allemaal erg organisch.   ;)  Geniet ervan!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.