Auteur Topic: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...  (gelezen 54566 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #60 Gepost op: 04 januari 2014, 17:50:45 »
Ja, ik ook. Het begint steeds tastbaarder te worden. Nu aan het kijken welke emitterweerstanden er in moeten (die moest ik nog doen vandaag). Qua dissipatie dan.

O ja, de grootte van de bufferelco's moet ik nog doorrekenen.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 17:57:55 door dekkersj »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #61 Gepost op: 06 januari 2014, 12:11:40 »
Mooi ontwerp Jacco, maar als dit een zelfbouwproject moet gaan worden waar ook beginners iets aan hebben vrees ik dat het zijn doel wat voorbij gaat schieten.

Ik zou opteren voor een simpel kitje met een LM3886 of een klasse D dingetje en dan een los printje met daarop een vrij te configureren simpel filterschakelingetje (notch) om de driverafwijkingen te compenseren.

Dat is voor bijna iedereen te bouwen tegen geringe kosten en sluit mooi aan bij de gedachte achter de Needles: bang for the buck.
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #62 Gepost op: 06 januari 2014, 12:47:15 »
In mijn idee is het niet een kwestie van of, maar meer van en, en en en. Zo is er voor eenieder wat wils en qua kosten gaat het in alle gevallen (relatief) meevallen. Uiteindelijk zal ik de kandidaten moeten realiseren om ze naast elkaar te kunnen zetten qua standaardkostprijs. Waar ik ook op wil mikken is wat Epimetheus inbrengt: waarom zou ik een kwalitatief betere versterker inruilen voor een simpel kitje? Even los van de vraag of je het gaat horen of niet, hier gaat het om de associatieve liefhebber.

Maw, om erachter te komen over welke delta in euro's we het hebben zal er eea ontwikkeld moeten worden. En ook daarin kunnen keuzes gemaakt worden. En juist dat overzicht wil ik helder hebben.

Weet je wat ook mooi zou zijn? Om in het hierboven beschreven schema de dual jfet te vervangen door een dubbeltriode. Dat zou kunnen als de voedingsspanning richting de 100V gaat, en dat kan prima met wat kleine aanpassingen. Heb je zomaar een serieuze versterker  ;) (het ligt allemaal net iets te dicht binnen handbereik om het niet te doen)

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #63 Gepost op: 06 januari 2014, 13:01:46 »
Tja, ik ken die ontwerp-drive heel goed! ;)

Ik heb ook wel eens wat ontworpen in opdracht maar werd altijd weer teruggefloten vanwege de kosten en de overhead.
Grofweg kun je stellen dat voor consumentenspul een factor 10 geldt tussen onderdeelkosten en verkoopprijs.
Maar dat is iets waar jij hier niet zo zeer mee hebt te maken natuurlijk.

Een buizendriver: kan, leuk! Met een ECC88 of dergelijke kun je waarschijnlijk zelfs met minder dan 100V volstaan; afhankelijk van de voedingsspanning van de eindtrap kun je op zeg 48V al wel wat leuks maken.
Alleen wel oppassen met de opstartverschijnselen; op het moment dat de buis nog niet gloeit en daarna langzaam begint te geleiden kunnen er forse spannings-pieken ontstaan.

Een andere optie kan zijn een gehoorapparatenbuisje.
Er zijn verschillende penthodes in subminibehuizing die geen drol kosten; als je zoiets in triode zet heb je een leuk drivertje.
Of 2 stuks in SRPP. De keuze is reuze! ;D
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #64 Gepost op: 06 januari 2014, 13:05:57 »
Ja, die kleine buisjes zijn leuk om mee te werken. Wellicht kan dat 1 van de keuzes worden. Qua opstarten zal dat inderdaad wat denkwerk vergen en dat is voor later. Het idee is om zonder koppel-C's te werken dus dat is een mooi karweitje voor later.

Eerst dit miniBeest industrialiseren zoals dat met een mooi woord heet.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #65 Gepost op: 14 januari 2014, 19:40:44 »
Ook nagedacht over de koeling en dat dit meteen de behuizing zou kunnen zijn. Momenteel een offerte lopen voor een blok aluminium dat beide functies moet kunnen realiseren. Aan de zijkanten rusten de eindtorren en in het middengedeelte de printplaat. Die ligt dan wat dieper verzonken.



Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #66 Gepost op: 14 januari 2014, 20:04:33 »
het ligt allemaal net iets te dicht binnen handbereik om het niet te doen

haha :)

Dat doet me denken aan een pc bouwen. Bij elk component heb je voor net iets meer... net iets meer ;) en dan onder de streep loopt het bedrag ondertussen flink op :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #67 Gepost op: 17 januari 2014, 21:53:48 »
Ook nagedacht over de koeling en dat dit meteen de behuizing zou kunnen zijn. Momenteel een offerte lopen voor een blok aluminium dat beide functies moet kunnen realiseren. Aan de zijkanten rusten de eindtorren en in het middengedeelte de printplaat. Die ligt dan wat dieper verzonken.



Groet,
Jacco
Deze is redelijk afgekaart momenteel. Bij bestelling van 10 stuks worden ze ex BTW standaardkostprijs 60 euro. Valt me niet tegen en niet mee. Goed om te weten in elk geval.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #68 Gepost op: 17 januari 2014, 23:40:56 »
afname van 10 stuks? Hoe groot wordt de batch die je gaat fabriceren? :D
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #69 Gepost op: 17 januari 2014, 23:46:05 »
 ;D Dat worden vrachtwagens vol! Ik heb al magazijnruimte gereserveerd...

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #70 Gepost op: 17 januari 2014, 23:50:13 »
En ik werk aan de bijbehorende needle haha    :yeah:
Wat zijn we van plan Jacco ?
Ik hoorde ook dat je je baan gaat opgeven over 4 week.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #71 Gepost op: 18 januari 2014, 00:02:39 »
Voorzover ik heb begrepen kunnen ze me nog niet missen dus moet het maar in de vrije tijd. Het plan is om op termijn een keuze aan mogelijkheden te hebben, voor ieder wat wils dus.

Groet,
Jacco

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #72 Gepost op: 18 januari 2014, 11:05:22 »
het ligt allemaal net iets te dicht binnen handbereik om het niet te doen

haha :)

Dat doet me denken aan een pc bouwen. Bij elk component heb je voor net iets meer... net iets meer ;) en dan onder de streep loopt het bedrag ondertussen flink op :)

Dan maar kopie Windows erop zetten en Office scheelt enorm in de kosten  8)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #73 Gepost op: 18 januari 2014, 15:59:35 »
Vandaag me verdiept in de ruststroominstelling/bewaking van de eindtorren. Normaal wordt dat met een Vbe multiplier gedaan, maar ik wilde er meer van weten. Er blijkt een hele wereld achter schuil te gaan waarbij er vooral gekeken wordt naar de spanningsval over de emitterweerstanden. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij dit ontwerp zit en ik zal daar nog de nodige tijd aan moeten besteden.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #74 Gepost op: 20 januari 2014, 23:58:48 »
Inmiddels vooronderzoek gedaan en het komt ervan dat ik een proto zal moeten bouwen. Of een FuMo, beter gezegd. Dat is een functioneel model waarbij de feasibility wordt aangetoond, en dat is een onderdeel van het onderzoeksproces. Want ik weet eigenlijk niet zo zeker of die thermische spanningseis wel zo belangrijk is. Die eis zegt dat bij kamertemperatuur zeg 25 mV aan tegenkoppelspanning over de emitterweerstand moet staan om qua niet-lineaire vervorming goed bezig te zijn.

De referenties gelden voor klassieke AB eindtrappen en tzt zal ik die hier ook vermelden. Met wat fantasie heb ik hier ook te maken met complementaire eindtrappen, maar dan toch weer even anders. Neemt niet weg dat ik voor de npn-helft eigenlijk dezelfde steilheid (gm) wil hebben als voor de pnp-helft. Of dezelfde instelstroom, is bijna equivalent in dit geval. Ik had bij simulatie al gezien dat beide transistorhelften anders zijn gebiased, hetgeen mij steekt. Ter illustratie het volgende schema (is 1 helft van het verhaal, de onderkant is het complementaire broertje):



Eigenlijk komt het erop neer dat ik elektronica wil ontwikkelen om te waarborgen dat gm1 ongeveer gelijk blijft aan gm2. Dit kan in theorie door een gestuurde stroombron (in blauw) te gebruiken die afhankelijk is van de DC component van de spanning over de emitterweerstanden.



Binnenkort eea op pcb zetten en experimenteren.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2014, 01:08:23 door dekkersj »