Auteur Topic: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...  (gelezen 54818 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #45 Gepost op: 01 januari 2014, 15:19:59 »
Is er niet gewoon een schakelingetje te bedenken die je tussen de CD speler en de versterker kan hangen ?
Bas en treble worden ook geregelt op die manier, dus voordat het de versterker trappen ingaat.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, of wil dit niet ?
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #46 Gepost op: 01 januari 2014, 15:32:18 »
De makkelijkheid is dat je dan geen aparte eindversterker(s) meer nodig hebt. Met een cd-speler met niveauregeling zou je dan al klaar zijn. Heel veel makkelijker kan ik het mij niet voorstellen.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #47 Gepost op: 01 januari 2014, 16:25:09 »
Ja, klopt.
Maar wat is de kwaliteit van een andere versterker die je dan maakt, ik zou nooit mijn cyrus opgeven vanwege de kwaliteit.
Ik heb niet zo een hoge dunk van die zelfbouw dingen, als je naar de THD cijfers kijkt laten ze het allemaal afweten, dat zit je altijd zo rond de 0.1%.
Tenminste in wat ik ben tegengekomen.
Niet dat het direct wat zegt maar vergeleken bestaande kwaliteits versterkers is het vrijwel zeker een stap terug in kwaliteit.
Ik denk dat moetwillig er praktisch geen zeer goede versterkers te bouwen zijn die de kwaliteit benaderen van een cyrus, nad, rotel enz.
Puur en alleen om de verkoop van die versterkers in stand te houden, anders had ik allang een eigenbouw namelijk.
Maar dat wordt een discussie natuurlijk, ik heb het vermoeden dat dit zo is, het heeft ook met het kosten plaatje te maken.
Vandaar de gedachte om een filter op de lijn ingang te zetten, dan zou je je bestaande versterker kunnen houden en niet aan kwaliteit hoeven in te perken.


Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #48 Gepost op: 01 januari 2014, 17:56:20 »
Je hebt volgens mij wel een punt en ik had hem verwacht, vandaar dat ik aan het proberen ben geweest om een succesvol ontwerp als basis te kiezen. Daar voeg ik dan mijn eigen inzichten aan toe om toch een eigen iets te ontwikkelen.

Het uitgangspunt van deze draad is niet direct om een passend antwoord te geven op lage THD cijfers en (zeer) lage kosten, alhoewel het geen kwaad kan om deze weg toch eens bewandeld te hebben. En dan kijken hoe ver je kunt komen met een alternatief ontwerp dat vergelijkbaar is met de gangbare "grote jongens" qua performance met een beperkt vermogensbudget.

Hetgeen qua simulatie vanmiddag tot grote tevredenheid het levenslicht heeft gezien, is onderstaand schema:


en met de volgende resultaten, waarbij het zij opgemerkt dat het om simulatieresultaten gaat


THD = 0,00058%. Dat gaat natuurlijk niet waar zijn en laat het een factor 10 slechter worden, zit ik nog steeds goed.

Om maar een voorbeeld te geven van hoe het ook kan.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2014, 17:59:49 door dekkersj »

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #49 Gepost op: 01 januari 2014, 18:47:33 »
Waarom is bij dit soort schema's de volume of pot meter nooit weergegeven ?
Dat vraag ik mij altijd af, wordt die standaard weggelaten omdat het ook over een eindversterker kan gaan ?
Ik heb al behoorlijk wat schema's gezien (al zullen er vast veel meer zijn) en ik let altijd wel op hoe lang de weg is van input naar output en op welke manier.
Als er een elko in serie op de uitgang zit knap ik al direct af, het is dan logisch wat voor effect dat heeft, ook als het signaal door meerdere fets of transistors gaat.
Als vergelijk denk ik dan altijd aan het cyrus two schema waar je duidelijk kan zien dat het signaal weg zo kort en kordaat mogelijk is.
Van dit schema denk ik dat het er goed uitziet Jacco, het signaal weg is ook kordaat en kort alhoewel wel meerdere fets paralel staan ed, maar dat heeft vast weer met het type van versterken te maken, push en pull, jij weet dat beter.
Wat dat betreft heb ik ergere schema's gezien, al kan ik de boel niet echt doorgronden natuurlijk in hoe het werkt.
Het is een 1/3 fet versterker zo te zien,  :think:
Hoeveel vermogen is hij trouwens ?
Wat ik ook niet snap is hoe een versterker nou meer vermogen kan krijgen door er een zwaardere voeding aan te zetten, heeft dat dan gewoon er mee te maken dat de limiet vast zit aan het aantal ampere's wat de voeding kan leveren afhankelijk wat de eindtorren kunnen verdragen ?
Vraag en antwoord in 1, maar ja. 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #50 Gepost op: 01 januari 2014, 18:49:42 »
Ik denk dat moetwillig er praktisch geen zeer goede versterkers te bouwen zijn die de kwaliteit benaderen van een cyrus, nad, rotel enz.

Dat kan zeer zeker wel.  Klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #51 Gepost op: 01 januari 2014, 19:04:32 »
Waarom is bij dit soort schema's de volume of pot meter nooit weergegeven ?
Dat vraag ik mij altijd af, wordt die standaard weggelaten omdat het ook over een eindversterker kan gaan ?
Die kan aan de ingang. Het is een passieve verzwakker die doorgaans ergens voorin de schakeling zit.

Ik heb al behoorlijk wat schema's gezien (al zullen er vast veel meer zijn) en ik let altijd wel op hoe lang de weg is van input naar output en op welke manier.
Als er een elko in serie op de uitgang zit knap ik al direct af, het is dan logisch wat voor effect dat heeft, ook als het signaal door meerdere fets of transistors gaat.
Als vergelijk denk ik dan altijd aan het cyrus two schema waar je duidelijk kan zien dat het signaal weg zo kort en kordaat mogelijk is.
Van dit schema denk ik dat het er goed uitziet Jacco, het signaal weg is ook kordaat en kort alhoewel wel meerdere fets paralel staan ed, maar dat heeft vast weer met het type van versterken te maken, push en pull, jij weet dat beter.
Wat dat betreft heb ik ergere schema's gezien, al kan ik de boel niet echt doorgronden natuurlijk in hoe het werkt.
Het is een 1/3 fet versterker zo te zien,  :think:
Aan de ingang zit een dubbel jfet, de rest is bipolair. De uitdaging zit hem in het laatste deel, de vermogenstrap. Die zit vernuftig in elkaar, met dank aan Bryston overigens.

Hoeveel vermogen is hij trouwens ?
Ik ga voor zeg 30W aan 8 ohm als bovenstaande versterker in brug gebruikt wordt. Zal wel iets meer worden schat ik in. Of deze elektronica gebruiken bij een dubbele voedingsspanning. Dat kan gelukkig vrij eenvoudig met deze topologie. Als het moet tot ver over de 100V per rail (moeten wat stuurtorren vervangen worden, maar dat is peanuts) en eventueel kan de vermogenstrap uitgebreid worden.

Wat ik ook niet snap is hoe een versterker nou meer vermogen kan krijgen door er een zwaardere voeding aan te zetten, heeft dat dan gewoon er mee te maken dat de limiet vast zit aan het aantal ampere's wat de voeding kan leveren afhankelijk wat de eindtorren kunnen verdragen ?
Vraag en antwoord in 1, maar ja.
Voedingsspanning omhoog. Audioversterkers zijn 99% allemaal spanningsversterkers en dat wil zeggen dat ze een spanning afleveren. Meer vermogen in een spreekspoel kan dan ook maar op 1 manier: spanning verhogen. Uiteraard moet de versterker het gevraagde amperage kunnen leveren, en dat komt dan weer uit de voeding van de versterker.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #52 Gepost op: 01 januari 2014, 20:39:11 »
Super verstooit ga ik weer door de bocht wat vermogen aangaat.
Of een spreekspoel waarvan je de weerstand kan verlagen door hem te koelen,  ;D
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #53 Gepost op: 03 januari 2014, 00:15:42 »
Captains log...

Eerder op de avond een analyse op de lusversterking gedaan en geconstateerd dat het een breedbandige vlegel is. De voorspelling was dat eea zou gaan oscilleren rond de 2 a 3 MHz. Nu is dat natuurlijk extreem koffiedik kijken, maar toch wat aanpassingen bedacht om dat tegen te gaan. Eigenlijk was 1 condensator genoeg, maar ik heb er maar 3 van gemaakt. Just to be sure.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #54 Gepost op: 03 januari 2014, 00:19:39 »
Ik heb het even gecontroleerd.

Het is goed.

Groet, Mark ::)  ;D
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #55 Gepost op: 03 januari 2014, 01:22:36 »
Captains log...

Eerder op de avond een analyse op de lusversterking gedaan en geconstateerd dat het een breedbandige vlegel is. De voorspelling was dat eea zou gaan oscilleren rond de 2 a 3 MHz. Nu is dat natuurlijk extreem koffiedik kijken, maar toch wat aanpassingen bedacht om dat tegen te gaan. Eigenlijk was 1 condensator genoeg, maar ik heb er maar 3 van gemaakt. Just to be sure.

Groet,
Jacco

Mega hertz ?
Dan maakt het toch geen reet meer uit, of wel ?
Maar je bent dan dan wel op het toeval voor bereid, al maakt het niks meer uit in het M berijk.
Als er maar niks tussen gaat zitten in de directe signaal weg, dan is mij alles best.
Your commanding officer  :afro:
 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #56 Gepost op: 03 januari 2014, 10:03:01 »
Captains log...

Eerder op de avond een analyse op de lusversterking gedaan en geconstateerd dat het een breedbandige vlegel is. De voorspelling was dat eea zou gaan oscilleren rond de 2 a 3 MHz. Nu is dat natuurlijk extreem koffiedik kijken, maar toch wat aanpassingen bedacht om dat tegen te gaan. Eigenlijk was 1 condensator genoeg, maar ik heb er maar 3 van gemaakt. Just to be sure.

Groet,
Jacco

Mega hertz ?
Dan maakt het toch geen reet meer uit, of wel ?
Maar je bent dan dan wel op het toeval voor bereid, al maakt het niks meer uit in het M berijk.
Als er maar niks tussen gaat zitten in de directe signaal weg, dan is mij alles best.
Your commanding officer  :afro:

Nou? Ik denk dat je een versterker op geen enkele frequentie wil hebben oscilleren.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2014, 12:40:19 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #57 Gepost op: 03 januari 2014, 12:41:20 »
Nee, dat wil je zeker niet. De versterker wordt dan instabiel en krijgt een onvoorspelbaar karakter. Niet-lineaire effecten gaan een rol spelen en het wordt dan een heel ander ontwerp. Mocht je dat willen gebruiken, ga je richting de schakelende versterkers maar daar was deze topologie nu net niet voor bedoeld.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #58 Gepost op: 04 januari 2014, 17:14:17 »
Vandaag de boel doorgerekend qua vermogensdissipatie vanaf 2 ohm belasting. Zo te zien gaat het allemaal niet zomaar stuk. Vandaar dat de conceptfase van dit ontwerp langzaam maar zeker overgaat naar de realisatiefase. Waarvan akte.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #59 Gepost op: 04 januari 2014, 17:48:41 »
IK ben van de benieuwde Jacco!
Science is no democracy