Auteur Topic: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...  (gelezen 54465 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Gepost op: 24 december 2013, 21:31:10 »
De laatste tijd is er een groot aantal liefhebbers bezig met de realisatie van een Needle luidspreker. Een transmission line luidspreker met een breedbander als driver. En een filter om eea beter te maken.

Maar waarom geen actieve Needle en het notchfilter als actief filter? Deze draad gaat over deze aanvulling op het Needle programma. Het doel is om de Needle zo breed als mogelijk te kunnen inzetten waarbij het intrinsieke ontwerp geen geweld wordt aangedaan. Het is en blijft dus het ontwerp zoals we dat als vanouds kennen. Het passieve filter tussen eindversterker en driver wordt daarbij vervangen door een actief filter (of misschien wel een DSP?) dat geen noemenswaardig verlies heeft (hopelijk geeft dat een verdere verbetering). De driver wordt daarbij aangestuurd door een bron. Dit kan een spanningsbron zijn maar voor de liefhebber zou dat ook een stroombron kunnen zijn.

De te beschouwen drivers zijn tot nu toe:
  • Visaton FRS 8 (Prms = 30 W, fs = 120 Hz, spl = 82 dB)
  • HiVi B3S (Prms = 15 W, fs = 100 Hz, spl = 82 dB)
  • Tangband W3 871S (Prms = 15 W, fs = 110 Hz, spl = 86 dB)
  • Omnes Audio BB3.01 (Prms = 15 W, fs = 95 Hz, spl = 87 dB)
  • Dayton RS100 (Prms = 30 W, fs = 85 - 92 Hz, spl = 88 - 85 dB)
  • Alpair 6.2 (Prms = 15 W)

De randvoorwaarden:
  • eea dient in verhouding te staan tot de kosten van de kale Needle
  • bouwpakket eenvoudig te realiseren
  • analoge ingang waardoor aansturing vanuit USB-dac of cd-speler met regelbare uitgang mogelijk wordt
  • mogelijkheid tot uitbreiding met subwoofer, aanpassing actief filter etc etc (keuze gebruiker)

Opmerkingen en vragen zijn natuurlijk welkom!

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2017, 13:02:28 door dekkersj »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.067
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2013, 21:40:39 »
Ik zeg: Doen!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2013, 21:50:29 »
Snap niets van electronica dus dit gaat mijn pet erboven. Sorry dat ik het vraag maar waarom zou je dit allemaal willen creëeren?? Dat zeg ik heb geen ervaring in electronica. :) :)
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2013, 21:53:44 »
Met elektronica kun je relatief eenvoudig oplossingen realiseren die op passieve wijze moeilijk of op zijn best in de buurt komen. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak natuurlijk, maar het zou mooi zijn als de gebruiker kan kiezen.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2013, 21:59:42 »
Ben heel benieuwd wat de haalbaarheid (prijsverhouding) en het resultaat (geluidsverbetering) zouden zijn. Of een sub noodzakelijk is vraag ik me sterk af, in onze situatie niet, heb zelfs af en toe de neiging het laag wat terug te draaien!
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.067
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2013, 22:01:42 »
....................... Of een sub noodzakelijk is vraag ik me sterk af, in onze situatie niet, heb zelfs af en toe de neiging het laag wat terug te draaien!

 :rofl: :rofl: :rofl:

;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2013, 22:02:55 »
Misschien is er dan wel een filtering in het laag nodig, zou zomaar kunnen met een actieve oplossing.

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2013, 22:04:51 »
Mijn vraag is dan..... is de kast van de Needle het meest rendabele wat er uit de unit te halen valt. Als je met filtering en actief aansturen van, het maximale wilt halen, moet je ook in verschillende kasten gaan testen naar mijn mening.
Maar het lijkt me wel een interessante ontwikkeling.... :)
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2013, 22:21:51 »
....................... Of een sub noodzakelijk is vraag ik me sterk af, in onze situatie niet, heb zelfs af en toe de neiging het laag wat terug te draaien!

 :rofl: :rofl: :rofl:

;)
Op een meter afstand is er niet zo heel veel laag, maar als je lekker op het bed zit met een kussen in je rug op zo'n 3 meter afstand is het laag echt ongelooflijk! We kunnen natuurlijk nog vanalles schuiven en evt. Rubber doppen onder de needles zetten, er valt nog genoeg te doen. Het af en toe irritante hoog-midden moet er wel met een filter uitgehaald worden.

Is bijv. Een passieve potmeter zoals Jerry gebruikt een optie i.c.m. een actieve needle?

Ik zag op internet overigens een needlekast met daarachter nog een zelfde soort labyrint zodat de tl ongeveer 2x zo lang werd. Wat geeft dat voor resultaat?
« Laatst bewerkt op: 24 december 2013, 22:24:57 door Ando »
Science is no democracy

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2013, 22:23:17 »
Wil je de kosten laag houden, dan zou ik zeggen pak een Visaton FRS8 en kijk of die verbeterbaar is qua filtering.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2013, 22:43:09 »
Mijn vraag is dan..... is de kast van de Needle het meest rendabele wat er uit de unit te halen valt. Als je met filtering en actief aansturen van, het maximale wilt halen, moet je ook in verschillende kasten gaan testen naar mijn mening.
Maar het lijkt me wel een interessante ontwikkeling.... :)
Nee, de kast wil ik laten voor wat ie is. Dat is een transmission line en daar is wellicht winst te halen, maar dat is buiten het bereik van deze draad. Het ontwerp van de kast blijft zoals ie is.

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2013, 23:15:00 »
Ik heb eens zitten kijken naar versterkerkitjes op Ebay, maar het meeste is stereo en ook zonder voeding.

Mono is er bv. wel een 10W kitje, maar daar moet je dan weer 2 voedingen bij bouwen.

Een leuke optie is een klasse D stereodingetje met voeding, dan moet je die in 1 kast of een voetje kwijt zien te raken.
Daarop komt da je audio en 230V binnen, en met een apart kabeltje gaat er een uitgang naar de 2e luidspreker.

Voor dat geld is het niet te geloven. DIT trouwens ook niet alleen moet je dat buiten de kast laten zitten.
Sluit wel mooi aan bij de lowest-budget gedachte.
- audiodidact -

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2013, 00:20:47 »
Die laatste is wel een verneukeratief aanbiedinkje. Nog steeds niet duur natuurlijk maar in eerste instantie leest het allemaal heel anders.

Groeten...

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2013, 12:48:50 »
Misschien een LM3875 als eindversterker en b.v. een TL082 voor de filter.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ...For the Needle?...Active Needle/Pencil Project...
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2013, 13:22:15 »
Ja, dat zou zomaar kunnen. Ik ben eens aan het kijken wat er momenteel te koop is bij de elektronica supplier. Keuze is reuze en de bedragen vallen wel mee. Ik zou klasse D kunnen kiezen en de koeling kan dan via de pcb plaatsvinden, de andere optie is een klasse AB ic te kiezen. Maar dan zou ik het ook zelf kunnen proberen te ontwerpen.

Zo te zien 3 opties: klasse D, AB en diy AB.

Groet,
Jacco