Auteur Topic: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.  (gelezen 51906 keer)

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2013, 18:27:58 »
Andere verklaring zou ook nog kunnen zijn dat de Nakamichi Bananen het voorste gedeelte waar die dus in de luidspreker danwel versterker gaat veel dieper naar binnengaat dan de losse draden die aan de voorkant van het schroefgedeelte komt.
Maar in ieder geval ik ben er nu nog meer tevredener mee dan daarvoor en daar gaat het uiteindelijk om :yeah: :yeah: :yeah:
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2013, 18:42:37 »


Een cookie van Putin ......  ::)

Ik denk dat ik even Spybot S&D ga draaien.  ;D
- audiodidact -

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2013, 18:45:13 »
Het is pas een probleem als het niet smaakt  :))

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #33 Gepost op: 22 december 2013, 08:18:11 »

Zo net even de luidsprekerkabel gewisseld, de gamma kabels verwijderd en van de hull kabel erachter.

Heb niet gekeken welk type,maar ze zijn beige met een dikke silverkern.Heb ze gratis van mijn broeder,u hoort nog van mij .

Ik kan u mededelen  dat er een hoorbaar verschil is en vooral in het laag.Maar dat had ik ook wel verwacht.

Als je van 1 of 1.5 overgaat naar 3.5 of 4 mm,is het normaal dat je een ander geluidsbeeld krijgt.

Maar of het een verbetering is? ik mis namelijk mijn soundje van de dunne luidsprekersnoer,ik heb ook het vermoeden

dat het hoog minder aanwezig is. :sceptic:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #34 Gepost op: 22 december 2013, 09:26:52 »
Dingdong....Dank u voor de mededeling.  ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #35 Gepost op: 22 december 2013, 09:38:26 »
Kabels blijven door de jaren heen tot de "verbeelding" spreken en wel vooral als ze er gelikt uitzien. Zo heb ik ooit op aanraden van één van de welbekende Duitse audiobladen RG-210 van Berkenhoff en Drebes op mijn Infinity Q2 luidsprekers aangesloten. Dit ging met een zekere krachtsinspanning gepaard en de speakers werden zo ongeveer van hun plaats geschoven door de enorme stijfheid van deze overbemeten co-ax kabel. Natuurlijk klonken deze dikke Duitse kabels veel beter, dan de Monsterkabels die m.i. eerst helemaal je van het waren.  ;) ;) ;)  Later heb ik alle luidsprekerkabels vervangen door een vrij soepele neutraal grijs gekleurde Supra 4 mm kabel en daar draai ik nog altijd mee. Ik ken het fenomeen dat het geluid van een bepaalde kabel beter lijkt te klinken, maar dit fenomeen werd voor mij geheel teniet gedaan tijdens een vergelijk van kabels met een groot forumpanel van een aantal jaren geleden. Ondanks het feit dat de meerderheid tot de conclusie kwam, dat er geen verschillen vielen waar te nemen, bleef een enkeling toch volhouden dat hij verschillen hoorde. Ik vind het buitengewoon knap als je die verschillen (niet denigrerend bedoelt) toch kunt horen. !!!

« Laatst bewerkt op: 22 december 2013, 12:17:07 door Audiofreak »

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #36 Gepost op: 22 december 2013, 10:53:30 »
Kabels blijven door de jaren heen tot de "verbeelding" spreken en wel vooral als ze er gelikt uitzien. Zo heb ik ooit op aanraden van één van de welbekende Duitse audiobladen RG-210 van Berkenhoff en Drebes op mijn Infinity Q2 luidsprekers aangesloten. Dit ging met een zekere krachtsinspanning gepaard en de speakers werden zo ongeveer van hun plaats geschoven door de enorme stijfheid van deze overbemeten co-ax kabel. Natuurlijk klonken deze dikke Duitse kabels veel beter, dan de Monsterkabels die beerst helemaal je van het waren.  ;) ;) ;)  Later heb ik alle luidsprekerkabels vervangen door een vrij soepele neutraal grijs gekleurde Supra 4 mm kabel en daar draai ik nog altijd mee. Ik ken het fenomeen dat het geluid van een bepaalde kabel beter lijkt te klinken, maar dit fenomeen werd voor mij geheel teniet gedaan tijdens een vergelijk van kabels met een groot forumpanel van een aantal jaren geleden. Ondanks het feit dat de meerderheid tot de conclusie kwam, dat er geen verschillen vielen waar te nemen, bleef een enkeling toch volhouden dat hij verschillen hoorde. Ik vind het buitengewoon knap als je die verschillen (niet denigrerend bedoelt) toch kunt horen. !!!
In mijn geval heer Audiofreak gaat het dus NIET om een andere kabel.
Alleen ik heb de uiteinden nu aan beide kanten voorzien van de Nakamichi plug ipv het koper in elkaar draaien en deze zo te monteren achter het schroefgedeelte ;) ;)
« Laatst bewerkt op: 22 december 2013, 12:12:31 door Edwin »
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #37 Gepost op: 22 december 2013, 11:27:24 »
Ik heb een poosje terug stekkers ( WBT) aan mijn luidsprekerkabel gemaakt, ik hoor geen enkel verschil, het geluid was goed en is goed. Stekkers eraan was gemakkelijker als ik een keer van luidsprekers wil wisselen.
Andere kabels eraan maakt bij mij ook geen verschil.
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #38 Gepost op: 22 december 2013, 11:27:45 »
................ RG-210 van Berkenhoff en Drebes op ........................

Volgens mij was dat RG214.   ;)



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #39 Gepost op: 22 december 2013, 11:28:52 »
Ik hoor altijd verschil maar dat zal wel komen door mijn speakers want die leggen genadeloos alle verschillen bloot.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #40 Gepost op: 22 december 2013, 11:30:47 »
In 99 van de 100 gevallen klinkt iets beter als het er mooier uit ziet.En het wordt nog beterder als er enige huisvlijt aan te pas is gekomen.
Het overkomt mij ook steeds  :-[ :-[ ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #41 Gepost op: 22 december 2013, 11:32:34 »
Ik hoor elke dag verschil maar dat ligt aan mij en niet aan het spul. Ik ben de enigste variabele.
Eens buizen altijd buizen.

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #42 Gepost op: 22 december 2013, 11:36:30 »
Ik hoor altijd verschil maar dat zal wel komen door mijn speakers want die leggen genadeloos alle verschillen bloot.   ;)
Dat zal het dan wel zijn ware Hififreak heb dan nu ook 1 Needle set van Richard erbij. ik had de witte variant al en nu de Rode Neeldes van Richard om te beluisteren ;) ;) ;)
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #43 Gepost op: 22 december 2013, 11:41:29 »
Goedenavond heren/kenners,

Heb even een vraag omtrent ander/beter geluid door een aanpassing van de luidsprekerkabels.
Zoals jullie misschien weten ben ik een beginner in de audio/hifi scène.
Heb dan ook gisteren Nakamichi bananen besteld voor mijn luidsprekerkabels.
Oude aansluiting: Kabel gewoon zonder banaan of vork aangesloten op mijn versterker en Needles.
Nieuwe aansluiting: Kabel voorzien van Nakamichi bananen zowel bij de luidspreker als bij versterker.
Zet vanavond voor het eerst weer naar de aanpassing gedaan te hebben mijn versterker aan met hetzelfde liedje waar ik vanmiddag mee ben geëindigd. Nu wil het zo zijn dat het geluid veel opener en harder klinkt dan voorheen. Is dit überhaupt mogelijk!!!!
 
Volgende vraag ben nog op zoek naar andere luidspreker kabels misschien voor een 2e set luidsprekers erbij. Wil hier beslist niet teveel geld voor uitgeven. De Nakamichi bananen 8x heb ik hier nog voor liggen. Maar ga ik dan voor 1.5 mm of 2,5 mm of 4mm doorsnede per kabel. Wil graag jullie mening horen hierover. Alvast bedankt. Mvg Edwin
Heb het gevoel als ik nieuwe luidsprekerkabels probeer in het begin het opener en helderder klinkt, maar later klinkt het als de oude kabel. Ik gebruik altijd bare-wire, geen bananen of spades. Ik denk dat als het opener en helderder klinkt het komt doordat de kabel nog niet is gëoxideerd.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Ander/beter geluid door aanpassing luidsprekerkabels.
« Reactie #44 Gepost op: 22 december 2013, 12:17:04 »

En zo hoort iedereen wel ietsie pietsie verschil,en dan voornamelijk tussen dunne of dikke kabel.

En daar duiken de slimme kabelfabriekjes in, met zilver kabeltjes,zuurvrij koper,ja zelfs met goudkabeltjes.

Als ik dan links en rechts beluister dat er iemand  500 euro of 1000 euro aan kabels heeft of wil aanschaffen,dan denk ik

koop liever een paar andere speakers,daar heb je veel meer aan.

Aan dure interlinks of ls kabel heb je helemaal niets,dat zet geen zoden aan de dijk.

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65