Auteur Topic: De hulpstukkenparade van Proximus  (gelezen 13147 keer)

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
De hulpstukkenparade van Proximus
« Gepost op: 10 december 2013, 22:12:17 »
Hallo muziekvrienden,

Hier kun je lezen wie ik ben maar mijn set staat nog niet op het forum. Dat gaan we nu veranderen!

Versterker
Mijn versterker is een XTZ Class A100D3. Een Zweeds ontwerp van Chinese makelij. Prima ding met veel powerrrrr als het moet.

Speakers
Als speakers gebruik ik op dit moment een setje Yamaha NX-E800 op Atacama i7 stands. Een vrij kleine monitor maar voor mijn huidige ruimte groot genoeg. Soms klinken ze een beetje 'dunnetjes' dat vind ik wel eens jammer.

Daarnaast heb ik nog een setje B&W DM4 die ik onlangs heel netjes, al zeg ik het zelf, heb opgeknapt. Filters door laten meten, kasten in de blanke lak gezet, nieuwe zekeringen en houders erin en nieuwe fronten gemaakt met zwart doek. Ik moet, kwam ik bij de revisie tot de conclusie, op zoek naar een (setje) Coles tweeter(s). Er is er zeker eentje naar de vaantjes, helaas. Dus ik neem ze nog even niet in gebruik.

Op Koninginnedag heb ik een setje Cyburg Needles gebouwd. Die hebben een week gespeeld en zijn daana nooit meer uit de schuur gekomen. Ik ben er klaar mee, ze zijn absoluut niet geschikt voor de meeste muziek die ik draai. Maar het was absoluut leuk ze te maken en er mee te experimenteren.

CD speler
Onlangs heb ik bij de kringloopwinkel een Philips CD950 op de kop getikt voor minder dan de prijs van een pakje zware shag. Het ladetandwiel moest ik wel vervangen. Maar ook dat is nu achter de rug en zij kan er weer jaren tegen.

Cassettedeck
Cassettedeck? Jazeker, een Nakamichi CR4E welke ik zelf in mechanische zin heb gereviseerd. De elektronische revisie is gedaan door Ruud13. Hij heeft werkelijk vakwerk geleverd. Dit deck werkt weer helemaal zoals dat bedoeld is en ik ben er zeer blij mee. Ik neem ook nog gewoon rustig albums op. Bijvoorbeeld van Spotify..., gewoon omdat dat leuk is om te doen.

Er staan boven in de kast nog twee Nakamichi decks (BX150E en BX300E) te wachten op mijn liefde en aandacht. Dat komt een keer..., heus!

Platenspeler
Het doet mij veel plezier LP's af te spelen. Dat gebeurt dagelijks op mijn eveneens gereviseerde Thorens TD160 met Grado Prestige Gold 1 element. Deze platenspeler is echt helemaal uit elkaar geweest en opnieuw opgebouwd. Ik heb er ook een mahonie houten ombouw voor gemaakt en een dikkere bodemplaat aangebracht.

Deze zomer ging mijn schoonvader verhuizen naar een kleinere woning. Het oude huis moest leeg. Van de zolder kwam een nog prima werkende Pro-Ject Debut II platenspeler met het originele Ortofon OM5 element. Nauwelijks gebruikt... Het enige dat 'mis' is dat is een scheur in het kunstof deksel. Hij (schoonvader) vertrouwde mij toe dat ik er voortaan maar heel goed voor moet zorgen. Dat is natuurlijk geen enkel probleem...  :P

Zo, opeens is het een lang verhaal. En ja, ik weet het....

 :pictures:

Maar ik heb geen foto's paraat van mijn huidige set. En het is hier nu gewoon veel te donker om een mooie plaat ervan teschieten. Dus die houden jullie nog te goed.

Groeten,
André

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2013, 22:15:07 »
Ben benieuwd naar de foto's...... Zo te lezen beloofd het wat.... 8)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2013, 22:29:58 »
Hoi André, 

Ik heb het grootste gedeelte van jouw set al gezien en gehoord, denk ik !  Ik verbaas me er een beetje over dat je de de Yamaha's soms wat dun vindt klinken. Ik heb ze ook in de woonkamer staan en die ruimte is vrij hard van klank. Ik heb ze echter wel via een microfoon op mijn Onkyo receiver ingeregeld. De weergave klinkt (daardoor ?) bepaald niet dun en soms verbaas ik mij in positieve zin over de weergave.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2013, 22:43:51 »
Heee, hoi Jan,

Toch is het zo. Ze klinken soms 'dun'. De DM4 is verondersteld een milde speaker te zijn onder normale omstandigheden. Zelfs die hebben véél meer body!
Verder doen die Yammies het prima hoor. Ik ken alleen zoveel muziek die ik draai zo goed dat het me opvalt dat er dingen missen, meestal in het midden en laag.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2013, 22:53:58 »
In mijn geval zal de Onkyo zich wel met de weergave bemoeien en het apparaat zal wel een soort dsp aan boord hebben. Het klinkt stom maar daar heb ik mij eigenlijk totaal niet in verdiept. Ik heb die receiver en speakers voornamelijk aangeschaft om mijn Panasonic plasma TV met geluid te ondersteunen, omdat het geluid van zo'n plat scherm niet al te best klinkt !

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2013, 23:57:26 »
Ik denk dat dat best zou kunnen Jan. Die Onkyo regelt alles netjes af. Mijn versterker heeft niet eens een toonregeling. Dus daar is geen winst te halen...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2013, 00:06:09 »
Ik denk dat dat best zou kunnen Jan. Die Onkyo regelt alles netjes af. Mijn versterker heeft niet eens een toonregeling. Dus daar is geen winst te halen...
Maar ondanks dat alles, klinkt het op zolder gewoon beter André. Daarover hoef ik helemaal geen moeilijk en interessant betoog tehouden, want de klankverschillen zijn overtuigend genoeg !

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2013, 09:02:51 »
Ik ga niet met mijn set op de zolder zitten, Jan. Al was het alleen maar omdat ik het advies van de freule dan opvolg....

Citaat
Je kan het dak op met je gedoe...
;)

Zonder gekheid, ik wou dat ik zo'n prachtige zolder als jij had. Maar ik heb niet eens een zolder...

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2013, 09:20:45 »
Leuk om te lezen en een mooie set. Ik ken de '800's van Yamaha niet, ik heb zelf een setje NX-E400 maar als de sound vergelijkbaar is, dan kan ik me jouw conclusie wel een beetje voorstellen.

Welke Needle variant staat bij jou te verstoffen?

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2013, 10:30:19 »
Leuk om te lezen en een mooie set. Ik ken de '800's van Yamaha niet, ik heb zelf een setje NX-E400 maar als de sound vergelijkbaar is, dan kan ik me jouw conclusie wel een beetje voorstellen.
Dank je Frits. De '800' is een directe opvolger in lijn met de 400's...

Welke Needle variant staat bij jou te verstoffen?
Er zitten Visaton FRS8 bb-luidsprekertjes in. Ben er echt helemaal kaar mee, Playmobil en LEGO zijn spannender...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2013, 10:33:05 »
Leuk om te lezen en een mooie set. Ik ken de '800's van Yamaha niet, ik heb zelf een setje NX-E400 maar als de sound vergelijkbaar is, dan kan ik me jouw conclusie wel een beetje voorstellen.
Dank je Frits. De '800' is een directe opvolger in lijn met de 400's...

Welke Needle variant staat bij jou te verstoffen?
Er zitten Visaton FRS8 bb-luidsprekertjes in. Ben er echt helemaal kaar mee, Playmobil en LEGO zijn spannender...
Dus voor jou zijn het geen volwaardige speakers ?  :D

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2013, 10:44:21 »
Ik mis inderdaad de foto's wel een beetje..... :P
Maar je hebt een mooi setje staan ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2013, 11:27:49 »
Dus voor jou zijn het geen volwaardige speakers ?  :D
Nee, en volgens mij heb ik dat ook gezegd in dat draadje daarover. Ze doen het best leuk, het 'schrik-effect' is leuk als je ontdekt dat dat prima geluid uit die hele kleine speakertjes komt. Maar de limitaties zijn natuurlijk heel snel bereikt als je serieus muziek gaat draaien. Niet van die cocktailworstjes jazz of een lekkere singer-songwriter dus maar de meer bombastische muziek in deze wereld.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2013, 17:36:20 »
Wat noem jij bombastisch Proximus? Kun je een voorbeeld geven?
Science is no democracy

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De hulpstukkenparade van Proximus
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2013, 21:31:09 »