Auteur Topic: Attenuators  (gelezen 4518 keer)

GS

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 99
Attenuators
« Gepost op: 30 november 2013, 22:40:18 »
Beste hifi-vrienden,

Ik ben op zoek naar een paar attenuators om tussen voor- en eindversterkers te plaatsen.

 k zie dat er vaak exotische bedragen voor worden gevraagd, maar ik heb de indruk dat het niet meer is dan een plug met een weerstandje erin. Of zijn er wel degelijk kwaliteitsverschillen? Waar moet je op letten bij aanschaf van zoiets?

Hartelijke groeten,
GS

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Attenuators
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2013, 23:13:11 »
Het zijn ook niet veel meer dan pluggen met een weerstandsdeling erin. Wat je eigenlijk zou moeten weten is welke verzwakking je wilt realiseren. En waar je op moet letten is dat het geheel goed klemt.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Attenuators
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2013, 08:49:14 »
Als je ze rechtstreeks in Engeland bestelt, kosten ze nog geen vijf tientjes.

Klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Attenuators
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2013, 23:49:39 »
Ik heb eens gekeken naar wat het minimaal moet gaan kosten, dit ligt toch besloten in de vraag van de TS. Even voor het gemak een in-line attenuator met aan beide kanten een vrouwtje. Heeft als nadeel dat je een extra setje kabels nodig hebt. En eigenlijk om het af te maken een kleine behuizing om eea dicht te maken.

Dan ben je kaal aan componenten en klein printje zeg 5 euro kwijt aan onderdelen. Als je dat laat maken hier in het dure Nederland is dat kant-en-klaar zeg 10 euro per kanaal. Is om eea uit te proberen geen verkeerde prijs. Om de lezer een idee te geven van hoe het eruit gaat zien, heb ik het voorbeeld genomen dat de 2V van een cd-speler aangepast moet worden aan de 775mV die daarvoor in zwang was.





Printje meet 15 bij 28 mm.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 02 december 2013, 23:52:08 door dekkersj »

GS

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 99
Re: Attenuators
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2013, 19:56:39 »
Dag Jacco,

Dank je voor de nuttige aanvullende informatie. Dat kan ik zelf wel in elkaar klussen om even te proberen hoe het bevalt.

Groeten,
GS

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Attenuators
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2013, 20:15:24 »
Graag gedaan, het is inderdaad heel eenvoudig. Momenteel ben ik met iemand die met Inventor overweg kan aan het kijken of er iets tastbaars uit kan komen. Het lijkt me vaker voor te komen.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Attenuators
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2014, 13:41:07 »
En de eerste proto is ge-3D-print (of hoe schrijf je dat?). Het idee is om het van koper te maken zodat het gesoldeerd kan worden. Maar voorlopig voldoet kunststof.

Even op de snelste manier geprint (meest rafelig, maar moest in de pauze tussendoor):







Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2014, 13:43:15 door dekkersj »