Auteur Topic: - Aanwijzing in het display van mijn volume regelaar  (gelezen 2051 keer)

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
- Aanwijzing in het display van mijn volume regelaar
« Gepost op: 28 november 2013, 20:24:34 »
Heb een mooie Marantz SR6001 gekocht, maar nu heb ik een vraag en ja ik ben een leek op dit gebied.
De volumeregeling op mijn display geeft aan voor de cijfers een - teken.
Is dit normaal en wat geeft dit aan?
En moet dit niet zijn +?
En waar moet die ongeveer opstaan?
Dit zijn allemaal vragen van een leek en dit vindt ik wel een leuk gebied om meer over te weten te komen.
Graag hoor ik hier meer over.
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: - Aanwijzing in het display van mijn volume regelaar
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2013, 20:30:32 »
Nee, min teken is helemaal prima en je regelbereik zal ergens tussen de - 25 en - 10 lopen.
En als ik het goed verwoord praat je over - DB a of terwijl geluidssterkte welke oploopt.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Edwin

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 757
  • Vertrouwen houden in een goede afloop!!!
Re: - Aanwijzing in het display van mijn volume regelaar
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2013, 20:32:33 »
Nee, min teken is helemaal prima en je regelbereik zal ergens tussen de - 25 en - 10 lopen.
En als ik het goed verwoord praat je over - DB a of terwijl geluidssterkte welke oploopt.

Bereik -38 tot dit heb ik nog niet gemeten haha!!!
Marantz SR6001 Zilver, Marantz DV4001 Zilver en 2 paar Cyburg Needles (FRS8 en de BS80). Streaming van muziek. Macbook Pro Ipad Iphone en Apple TV.

† 18-09-2017

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: - Aanwijzing in het display van mijn volume regelaar
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2013, 21:35:36 »
Een + zou versterking betekenen en dat is heden ten dage niet meer nodig. Theoretisch zou het nog wel kunnen, maar in 99 van de 100 gevallen is het niet van toepassing. De achtergrond is dat moderne bronnen zo veel spanning afgeven dat regelversterkers moeten verzwakken ipv versterken. Dit in tegenstelling tot wat de naam van het apparaat suggereert (een voorversterker).

Een - geeft aan dat er van verzwakking sprake is. Helemaal tegen de klok in gedraaid tot tegen de aanslag aan is het -infinity, ofwel min oneindig en dat zou stil moeten betekenen. Van daar ga je langzaam opdraaien, van bv -80 in stapjes van 1 dB naar bv -38 waar jij het over hebt. Je hebt dan nog 38 dB over tot de regelaar op zijn eind is.

Je moet hem net zo ver opdraaien totdat jij vindt dat het goed is, is verder geen eis aan verbonden.

Groet,
Jacco