Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 388285 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1710 Gepost op: 28 januari 2020, 09:57:19 »
Kun je de techniek van die onvolprezen Wharfedales beschrijven Bram ? Wat is er anders aan de constructie en aan de gebruikte materialen ? Is er iets aan de Wharfedales wat nog niet uitgevonden was ?
Graag een gedetailleerde beschrijving, want ik ben uiteraard zeer nieuwsgierig geworden !

Sinds JBL in de jr 50 met hun series boxen kwam o.a paragon is er veel veranderd Jan.

We zijn nu 60 jr verder,de boxen werden langzaam maar zeker kleurlozer en rechter in de weergave.

Waar de paragon uitblonk in grootse en warme gekleurde weergave,en die lang de traditie van usa boxen in het algemeen

weergaf,zijn de engelsen een voorloper geweest van hoe het wel moest.

De vevo is nu een sprong voorwaarts,en geen mens of zelfbouwer laat het wel uit zijn hoofd om deze speaker na te maken

Hier speelt hoogstaande digitale apperatuur een hoofdrol,en om dat te volgen heb jij,ik Jacco en betweeter geen weet meer

van dat gaat voorbij aan de techniek van yesterday.

Het enigste wat overblijft is de beschrijving van Wharfdale te volgen van deze box,want ze hebben alles uit de kast gehaald

om deze box te laten slagen in de weergave van geluid.

De zuil die er nog ietjes meer van maakt is de elysian maar die kost dan ook 7000 euro. :police:

Je lult als een verkoper Bram...
Science is no democracy

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1711 Gepost op: 28 januari 2020, 10:02:15 »
Als de speakers echt zo goed blijken te zijn, kunnen we altijd nog een datum plannen voor een luisterbezoek, zodat we ook direct het vergelijkje kunnen doen dat Bram eerder afblies. 

Prik maar een datum Bram.   ;D

Prima idee Henk,maar een datum ga ik nu nog niet prikken,ken die hele box nog niet.een box is net een vrouw die ken je ook

pas na weken.En welk renpaardje ga je inzetten voor de wedstrijd? worship1
vaak duurt het nog véél langer voor je een vrouw(echt)leert kennen. Eerst lijkt het bijna perfect en na een tijdje wordt het hoog toch schreeuwerig het laag boemerig en het midden te nadrukkelijk aanwezig.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1712 Gepost op: 28 januari 2020, 10:07:01 »
Het is de vraag of de gekleurde warme weergave iets te maken had met een voorkeur voor warm. De Amerikaanse woning bestaat voor het grootste deel uit gestucte wandjes die behoorlijk wat laag absorberen. Wanneer dat over het hele kameroppervlak gebeurt dan wordt er zoveel energie in het laag geabsorbeerd dat de weergave zomaar een stuk neutraler uit kan vallen. In een Nederlandse woonkamer met gemetselde muren klinkt dat ineens een stuk anders. Het recht meten en ontwerpen van een luidspreker in het laaggebied is een kunstje dat men al decennia lang onder de knie heeft en ook de ontwerptechnieken om het laag recht te krijgen ( individuele kamereigenschappen buiten beschouwing latend) zijn niet ontstaan met de moderne digitale technieken. Zijn die laatsten overigens niet met het door Bram verfoeide studeren verkregen i.p.v. met het door hem gepropageerde proberen?
Fijn dat hij zijn eigen onwetendheid omtrent de moderne techniek ruiterlijk erkent, zijn projectie van die onwetendheid op anderen getuigt weer van een behoorlijk bord voor het hoofd. Iemand met beperkt verstand van bepaalde materie kan m.i. slecht oordelen over de kennis van een ander van dezelfde materie.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 11:01:27 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1713 Gepost op: 28 januari 2020, 10:11:40 »
Wel mooi om te zien die speakers behalve die ringen. En voor mij te kleine Woofertjes, maar door het "vernieuwde" soort basreflex toch misschien voldoende bass, maar voor mij waarschijnlijk te weinig.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1714 Gepost op: 28 januari 2020, 11:32:54 »
Kun je de techniek van die onvolprezen Wharfedales beschrijven Bram ? Wat is er anders aan de constructie en aan de gebruikte materialen ? Is er iets aan de Wharfedales wat nog niet uitgevonden was ?
Graag een gedetailleerde beschrijving, want ik ben uiteraard zeer nieuwsgierig geworden !

Sinds JBL in de jr 50 met hun series boxen kwam o.a paragon is er veel veranderd Jan.

We zijn nu 60 jr verder,de boxen werden langzaam maar zeker kleurlozer en rechter in de weergave.

Waar de paragon uitblonk in grootse en warme gekleurde weergave,en die lang de traditie van usa boxen in het algemeen

weergaf,zijn de engelsen een voorloper geweest van hoe het wel moest.

De vevo is nu een sprong voorwaarts,en geen mens of zelfbouwer laat het wel uit zijn hoofd om deze speaker na te maken

Hier speelt hoogstaande digitale apperatuur een hoofdrol,en om dat te volgen heb jij,ik Jacco en betweeter geen weet meer

van dat gaat voorbij aan de techniek van yesterday.

Het enigste wat overblijft is de beschrijving van Wharfdale te volgen van deze box,want ze hebben alles uit de kast gehaald

om deze box te laten slagen in de weergave van geluid.

De zuil die er nog ietjes meer van maakt is de elysian maar die kost dan ook 7000 euro. :police:

Je lult als een verkoper Bram...

Bram is ook een verkoper.
Hij verkoopt zwarte ketels die de pot omschrijven of iets met verwijten.

Als alle andere forumleden iets veranderen of nieuw kopen zijn ze onrustig en ontevreden en op zoek naar iets.
Als Bram iets nieuws heeft of wat verandert dan is dat het ultieme alles wegspelende audio walhalla...............tot hij toch ook weer..............vul zelf maar in.
Maar dan is dat na grondig research en kennis van zaken onderbouwde keuzes en koopt Bram iets wat nog beter is dan wat eerder al perfect was.
Toch knap, doet me denken aan de wasmiddel reclames die al 100 jaar steeds witter dan wit wassen.

Bram, geniet van je nieuwe aanwinsten straks.
Maar vertel ons nou alsjeblieft eens waarom wij ook allemaal zo'n setje Wharfuhdeels moeten kopen.
Waarom zijn ze zo overal geprezen en zo geweldig goed?

Marcel. 
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1715 Gepost op: 28 januari 2020, 12:21:50 »
Volgens mij heb jij nog nooit een Paragon "life" gehoord Bram !

Jij wel dan? 2x lees ik uit jouw autobiografie,wanneer was dat dan? 1975? of 1982 toen ze van de markt verdwenen wegens

een verouderde sound? dat ze nu nog te koop staan, zijn meestal zelfbouwkisten.

Tis geen box meer van deze tijd dat er dikke bedragen worden neergetikt voor originele paragons heeft meer te maken met

opscheppers en speculanten.Ik bedoel maar zo, ik ga toch ook geen Rolex kopen uit 1958 voor 20.000 dollar terwijl een seiko

anno nu 10x beter is voor 100 dollar.De tijd staat ja niet stil.

En wat mij ook wel een beetje verbaast is dat jij als liefhebber van grote kasten totaal het tegenovergestelde doet,want jij slaat

alle records in de grote kwa speakerbezit met jouw allerkleinste mini box van het merk Elac. foei toch :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1716 Gepost op: 28 januari 2020, 12:35:33 »
Volgens mij heb jij nog nooit een Paragon "life" gehoord Bram !

Jij wel dan? 2x lees ik uit jouw autobiografie,wanneer was dat dan? 1975? of 1982 toen ze van de markt verdwenen wegens

een verouderde sound? dat ze nu nog te koop staan, zijn meestal zelfbouwkisten.

Tis geen box meer van deze tijd dat er dikke bedragen worden neergetikt voor originele paragons heeft meer te maken met

opscheppers en speculanten.Ik bedoel maar zo, ik ga toch ook geen Rolex kopen uit 1958 voor 20.000 dollar terwijl een seiko

anno nu 10x beter is voor 100 dollar.De tijd staat ja niet stil.

En wat mij ook wel een beetje verbaast is dat jij als liefhebber van grote kasten totaal het tegenovergestelde doet,want jij slaat

alle records in de grote kwa speakerbezit met jouw allerkleinste mini box van het merk Elac. foei toch :think:

Bram, je trekt weer eens voorbarige conclusies. Ik kan een oude Bentley een schitterende auto vinden, maar daarom hoef ik hem nog niet aan te schaffen. Het feit dat ik de Paragon een icoon uit het verleden vind, wil niet zeggen dat ik daar verder iets mee moet.. Een kleine kwaliteitsmonitor kan ook een heel fraai plaatje neerzetten en met die kwaliteit ben ik tegenwoordig dik tevreden. De tijd van de "grote" speakers in de huiskamer heb ik afgesloten en voor mij is het goed zo. Dat jij dat niet wil snappen is jouw probleem, Ik vind het overigens gewoon leuk om zo nu en dan eens over iconen uit het verleden te schrijven om zo een stuk audiogeschiedenis voor de bühne te brengen (en niet meer dan dat). Dit is overigens de laatste keer dat ik er nog een woord aan vuil maak !!!
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 16:39:02 door Audiofreak »

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1717 Gepost op: 28 januari 2020, 13:51:14 »
Iemand met beperkt verstand van bepaalde materie kan m.i. slecht oordelen over de kennis van een ander van dezelfde materie.

Maar het levert wel vermakelijk proza op, mits met wat zout genoten.
Tevens kan het anderen aanzetten tot het delen van aanwezige kennis waarvan ik dan wel wat opsteek.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 15:16:33 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1718 Gepost op: 28 januari 2020, 14:50:54 »
Kan een vervolg op gtst worden.  :popcorn:

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1719 Gepost op: 28 januari 2020, 16:08:56 »
Kan een vervolg op gtst worden.  :popcorn:
Paul, ik heb mijzelf v.w.b. een rol in die serie maar vast laten uitschrijven ! ;D
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 16:40:05 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1720 Gepost op: 28 januari 2020, 19:34:40 »
Kan een vervolg op gtst worden.  :popcorn:
Elke serie heeft een klootzak nodig, dan blijft men kijken. Iemand aanwijzen om deze te willen spelen is niet nodig 8)
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 19:38:19 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1721 Gepost op: 28 januari 2020, 20:00:23 »
Gelukkig is op dit forum iedereen welkom,toch?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1722 Gepost op: 28 januari 2020, 20:45:28 »
Gelukkig is op dit forum iedereen welkom,toch?

Dat lijkt me vanzelfsprekend.  Bram houd ons goed bezig en dat is eigenlijk best vermakelijk.
Ik maak me in ieder geval schuldig aan dat vermaak.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1723 Gepost op: 28 januari 2020, 22:41:59 »
Kan een vervolg op gtst worden.  :popcorn:
Elke serie heeft een klootzak nodig, dan blijft men kijken. Iemand aanwijzen om deze te willen spelen is niet nodig 8)

In z'on serie speelt ook vaak een kotsmisselijk mannetje een rol die je kunt missen als kiespijn.

Veel kijkers zijn dan ook blij dat hij zijn busje weer pakt voor de volgende rit. :braak:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1724 Gepost op: 28 januari 2020, 22:57:46 »
Kan een vervolg op gtst worden.  :popcorn:
Elke serie heeft een klootzak nodig, dan blijft men kijken. Iemand aanwijzen om deze te willen spelen is niet nodig 8)

In z'on serie speelt ook vaak een kotsmisselijk mannetje een rol die je kunt missen als kiespijn.

Veel kijkers zijn dan ook blij dat hij zijn busje weer pakt voor de volgende rit. :braak:
;D Je begrijpt wat ik bedoel. Toppie!
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 23:17:12 door renes »
Eens buizen altijd buizen.