Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 384298 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1035 Gepost op: 21 maart 2018, 10:37:55 »
Ik denk dat dsp en aanverwante apperaten zin heeft in suround sets etc je hebt dan zoveel speakers erachter

die klangmatig geen eenheid formen,dat je hulpmiddelen inzet om alles een beetje glad te krijgen.

Zo bedenk ik mij dat als buitenstaander in deze materie.

Dus discussies inzake hifi oftewel 2 kanaals weergave en surounds sets met wel 5 of 7 luidsprekers is voor mij geen

thema dat is voor mij een andere geluidswereld wat niet mijn ding is

Ik weet ook niet welke van de leden hier dsp inzet in 2 kanaalsweergave of het moet Hans zijn dacht ik,en dat zit dan

in zijn aktive speaker verwerkt vermoed ik :think:

Ik heb hier de DSS930 van philips +DSC 950 digitale eenheid die er standdaart bij hoort en niet te gebruiken is voor iets anders

Beluister ik hem gewoon als aktive speaker dus zonder dsp, klinkt hard uitgedrukt aan de magere kant, druk ik op compesation

dan klinkt hij heel ruimtelijk en basvriendelijk,ik denk zelfs dat als ik hem in een hoek plaats dat je weinig boemerigs beluisterd.

Wat ik erg knap vind.

Ik vind hem op de lange luisterduur te perfect en schoon kwa weergave,heb wel tips&trucs gekregen van dss liefhebbers

die ik nog moet toepassen,dus een eindoordeel kan ik nog niet geven,en voorlopig staat hij nummer 3. ???
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 10:49:40 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1036 Gepost op: 21 maart 2018, 10:46:59 »
De ARC zit bij mij in de streamer. In de speaker kan ook nog het eea aangepast worden wanneer nodig. Maar tot 250 Hz doet de ARC het prima. Daarboven werken met een dsp heeft geen zin als ik het goed begrepen heb.

Vanwaar de gedachte dat het bij stereo minder zin zou hebben dan bij HT ? Laag bij stereo is toch ook een belangrijke component in de weergave ?

En het drukken op een knopje op een speaker is mijn inziens geen volwaardige dsp. Meten, corrigeren (handmatig of als het apparaat het kan automatisch), eventueel aanpassen naar smaak (maar waarom zou je dat doen ??? ) opslaan en resultaat.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1037 Gepost op: 21 maart 2018, 17:04:14 »
Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans

Mooi technisch uitgangspunt.

Het roept bij mij wel de gedachte op in hoeverre de mens het gekleurd verwerkt.  Boeiende materie.

Mijn inziens geen technisch uitgangpunt. Maar een uitgangspunt om zoveel mogelijk recht te doen aan wat er op de bron staat.

Je laatste opmerking volg ik niet helemaal. Kan je die nog wat verduidelijken?

Gr. Hans

Ik denk dat we er allemaal middels ons brein zelf een draai aan geven Hans. 

Ik weet wat na wat ik geprobeerd heb voor mij, in mijn ruimte, het geluid was waarmee ik oud zou kunnen worden.  Dat is wat anders dan er nu staat terwijl ik toch kan genieten. Ik word uitgedaagd om dit muziekje, dan weer dat te beluisteren om te horen hoe het klinkt.  Rare hobby hebben we toch!   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1038 Gepost op: 21 maart 2018, 17:50:48 »
Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans

Mooi technisch uitgangspunt.

Het roept bij mij wel de gedachte op in hoeverre de mens het gekleurd verwerkt.  Boeiende materie.

Mijn inziens geen technisch uitgangpunt. Maar een uitgangspunt om zoveel mogelijk recht te doen aan wat er op de bron staat.

Je laatste opmerking volg ik niet helemaal. Kan je die nog wat verduidelijken?

Gr. Hans

Ik denk dat we er allemaal middels ons brein zelf een draai aan geven Hans. 

Ik weet wat na wat ik geprobeerd heb voor mij, in mijn ruimte, het geluid was waarmee ik oud zou kunnen worden.  Dat is wat anders dan er nu staat terwijl ik toch kan genieten. Ik word uitgedaagd om dit muziekje, dan weer dat te beluisteren om te horen hoe het klinkt.  Rare hobby hebben we toch!   ;)

Eerste wil ik zoveel als mogelijk proberen te voorkomen. Dat betekent een goede ruimte en goede speakers. Beide binnen de mogelijkheden van beurs en leefbaarheid.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1039 Gepost op: 21 maart 2018, 18:46:06 »


Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans
Snob! ;D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1040 Gepost op: 21 maart 2018, 18:55:26 »
Voor het plezier ga ik overal heen, alleen weet je niet altijd of je een leuke klik gaat hebben met iemand als je die nog nooit gezien hebt. En als je dan ook nog een set hoort waar je weinig mee hebt dan zijn het lange bezoeken hoor.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1041 Gepost op: 21 maart 2018, 18:58:52 »
Je kunt voor heel weinig geld een topset kopen,je wilt niet weten wat er gedokt moest worden in de jr 70 voor versterkers.

En vooral aan het eind van de jr 70 waren europese versterkers top, vooral klangmatig.

De ondergang begon toen japan die in de jr 60 pulptroep verkocht een inhaalslag maakte eind 70.

dat was dan het begin van einde van de reus philips met in zijn kielzog grundig erres,aristona.

We zijn nu 40 jr verder en wat Europa toen mee maakte slaat nu op japan terug.De chinesen die tot voor kort pulp en rotzooi

verkochten staan kwalitatief en technies op ooghoogte,maar die strijd gaat japan binnenkort verliezen.

Mijn duits is goed en dat heeft zo zijn voordelen,ik verdiep mij al dagen in het volgende;

                                                 http://www.hifimuseum.de/hifimuseum-neues.html
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1042 Gepost op: 21 maart 2018, 19:44:14 »

Geen set Hans maar sets!en ondanks deze sets denk ik veelal had ik maar een kamer van 8 bij 10 dan kan ik beter uit

de voeten kwa akoestiek.Weet ook dat er forumleden zijn met een nog betere weergave dan dat mijn set of sets bieden.

daar ben ik erg nuchter in.Het is ook zo dat ik wel is in huiskamers kom dat ik denk shit wat klinkt dat hier goed,terwijl

het geen topset betreft.Maar krijg ik die set mee na mijn huis dan is de teleursteling zeer groot want bij mij maakte

die set dat kunstje niet waar.

En vandaar dat ik nog relatief veel speakers bezit en ga schiften want die speakers die het bij mij niet doen,doen het

veelal bij anderen wel.

Het gegeven dat jullie al veel sets hebben voorbij zien vliegen in de afgelopen jr hiero,dan is het toch best interessant

waar gekke bram is geeindigd?en dat bij vintage philips! kan het nog erger?

Dus Hans je bent gewoon welkom! dit is voor jouw interesanter als al die vorige keren want wie heeft er 6 sets klaar staan

in 1 huis,  niemand toch? :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1043 Gepost op: 21 maart 2018, 19:44:41 »
Voor het plezier ga ik overal heen, alleen weet je niet altijd of je een leuke klik gaat hebben met iemand als je die nog nooit gezien hebt. En als je dan ook nog een set hoort waar je weinig mee hebt dan zijn het lange bezoeken hoor.  ;D

Gr. Hans
Dan zijn inderdaad lange zitten Hans! ;D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1044 Gepost op: 21 maart 2018, 20:06:46 »
Fijn dat ik welkom ben Bram. Wie weet ben ik wel zo gek om gewoon te komen.

Gr. Hans

Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1045 Gepost op: 21 maart 2018, 21:15:58 »

Ik heb hier de DSS930 van philips +DSC 950 digitale eenheid die er standdaart bij hoort en niet te gebruiken is voor iets anders

Beluister ik hem gewoon als aktive speaker dus zonder dsp, klinkt hard uitgedrukt aan de magere kant, druk ik op compesation

dan klinkt hij heel ruimtelijk en basvriendelijk,ik denk zelfs dat als ik hem in een hoek plaats dat je weinig boemerigs beluisterd.

Wat ik erg knap vind.

Ik vind hem op de lange luisterduur te perfect en schoon kwa weergave,heb wel tips&trucs gekregen van dss liefhebbers

die ik nog moet toepassen,dus een eindoordeel kan ik nog niet geven,en voorlopig staat hij nummer 3. ???
Toen ik ooit de combinatie bij mij thuis beluisterde viel mij inderdaad op dat het geheel opvallend clean klonk en de weergave riep bij mij weinig emoties op. Eigenlijk klonk het bijna een beetje te netjes !!!

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1046 Gepost op: 21 maart 2018, 23:12:11 »
Gelukkig zegt het helemaal niets over de weergave... ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1047 Gepost op: 22 maart 2018, 05:39:30 »

Ik heb hier de DSS930 van philips +DSC 950 digitale eenheid die er standdaart bij hoort en niet te gebruiken is voor iets anders

Beluister ik hem gewoon als aktive speaker dus zonder dsp, klinkt hard uitgedrukt aan de magere kant, druk ik op compesation

dan klinkt hij heel ruimtelijk en basvriendelijk,ik denk zelfs dat als ik hem in een hoek plaats dat je weinig boemerigs beluisterd.

Wat ik erg knap vind.

Ik vind hem op de lange luisterduur te perfect en schoon kwa weergave,heb wel tips&trucs gekregen van dss liefhebbers

die ik nog moet toepassen,dus een eindoordeel kan ik nog niet geven,en voorlopig staat hij nummer 3. ???
Toen ik ooit de combinatie bij mij thuis beluisterde viel mij inderdaad op dat het geheel opvallend clean klonk en de weergave riep bij mij weinig emoties op. Eigenlijk klonk het bijna een beetje te netjes !!!

Ware schoonheid zit in imperfectie .
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1048 Gepost op: 22 maart 2018, 08:06:44 »
Gelukkig zegt het helemaal niets over de weergave... ;D

Gr. Hans
In sommige gevallen lijkt dat zo te zijn !  ;) ;D ;)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1049 Gepost op: 22 maart 2018, 20:06:26 »
Fysieke akoestische maatregelen richten zich op de oorzaak van de problemen. Dsp roomcorrectie bestrijdt slechts sympthomen.
Eens.
Citaat
Als je op alle theoretisch mogelijke punten zou meten en dat zou meenemen zou een dsp helemal niets wijzigen. Iedere dsp wijziging heeft evenveel negatieve als positieve impact. Uiteindelijk verbetert er niets in de gehele situatie..
Oneens, denk ik. Wat zijn in jouw optiek "alle theoretisch mogelijke punten"?

 Ik denk toch niet dat je helemaal gelijk hebt, hoewel ik vermoedelijk wel begrijp waar je op doelt (rekenkundig oneindige cirkelbeweging)? Zoals jij het zegt, verplaatst een correctieve maatregel op de ene plaats, zich onveranderd naar een andere en dat betwijfel ik (temeer ook omdat er tijdsdomein correcties mee gemoeid zijn en deze maatregel elders in de ruimte van een andere omvang zal zijn).

Ja en die omvang op plaatsen waar je niet meet is buiten scope en wordt daarmee onbewust geaccepteerd.

Het hele concept is gebaseerd op het feit dat je op enkele plekken meet en op basis daarvan aanpassingen doet die het resultaat op die punten verbeteren. Dat gaat altijd ten kostse van resultaten op andere plaatsen, waar je niet meet. Als je overal zou meten zou je geen verbeteringen kunnen doorvoeren die op een andere plek niet een consessie brengen.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.