Auteur Topic: Sets van bram uit het verleden en het heden.  (gelezen 384463 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1020 Gepost op: 20 maart 2018, 11:13:10 »
Het is best fijn als een luidspreker dusdanig goed in je akoestiek past dat je helemaal tevreden bent met de door jou gezochte weergave van muziek.
Als dat in dit geval de Philipsen zijn en je hebt dan ook nog het juiste en perfect bijpassende (in je luister ruimte) type gevonden snap ik dat je zoektocht klaar is.

Nou blijf ik toch een beetje het gevoel hebben dat als Bram weer een beetje gewend is aan de huidige "perfecte" beleving dat er toch weer een andere weergever komt die dan de Philipsen het nakijken gaan geven en er opnieuw een perfectererererere luidspreker wordt gevonden die niet te verslaan is.

Dat is niet erg , zeker niet. Dat houd de hobby levendig.

Ik vind het wel erg jammer dat Bram denkt dat alles een wedstrijd is.  Waarom?
De vraag van Renes was alleen maar om een keer te mogen luisteren naar hetgeen Bram nou zo ontzettend mooi vindt.
Het maakt mij ook nieuwsgierig wat Bram zo fantastisch vind klinken met de Flipsen in combi met zijn woonkamer.
Zonder er een oordeel aan te geven.

Overigens geeft Bram aan dat hij niet in akoestische aanpassingen en DSP gelooft.
Maar ergens doet hij dat wel.
Alleen op een enorm omslachtige manier.  Hij zoekt de juiste luidspreker bij de kamer en zijn akoestiek.
Dat is ook een manier maar met de huidige stand der techniek zou ik het anders aanpakken.  Maar dat is slechts mijn mening.

Als Bram er toch een wedstrijd van maakt laat ik de handoek ook gewoon liggen.
Als Bram er een gezellige klets en luistermiddag van zou willen maken , ben ik graag van de partij.  Zo niet, dan respecteer ik dat ook.

Bovenstaande is slechts mijn gevoel en idee bij het geheel.  Het is geen waarheid.

Marcel

Ik denk dat je hiermee de spijker aardig op zijn kop slaat......
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1021 Gepost op: 20 maart 2018, 13:55:04 »
Het zijn aparte kasten met een rendemend die ik nog niet

eerder heb mogen meemaken,ik schat ±95 db. :think:


Hoe schat jij dat Bram?
Hoor jij hoeveel power er aan de ingang van de drivers staat en meten jouw oren dan hoeveel dB er op een meter afstand te voelen is?
Is het rendemant van de luidspreker dan een stuk hoger als je op de plek gaat luisteren waar de staande golf erg goed hoorbaar is?
Is het rendement dan een stuk lager als je op de plek gaat luisteren waar een handje vol frequenties elkaar uitdoven?

Best knap. 


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1022 Gepost op: 20 maart 2018, 13:59:23 »
Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans

Mooi technisch uitgangspunt.

Het roept bij mij wel de gedachte op in hoeverre de mens het gekleurd verwerkt.  Boeiende materie.

Mijn inziens geen technisch uitgangpunt. Maar een uitgangspunt om zoveel mogelijk recht te doen aan wat er op de bron staat.

Je laatste opmerking volg ik niet helemaal. Kan je die nog wat verduidelijken?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1023 Gepost op: 20 maart 2018, 14:39:06 »
Nou blijf ik toch een beetje het gevoel hebben dat als Bram weer een beetje gewend is aan de huidige "perfecte" beleving dat er toch weer een andere weergever komt die dan de Philipsen het nakijken gaan geven en er opnieuw een perfectererererere luidspreker wordt gevonden die niet te verslaan is.

Dat is niet erg , zeker niet. Dat houd de hobby levendig.
 
Overigens geeft Bram aan dat hij niet in akoestische aanpassingen en DSP gelooft.
Maar ergens doet hij dat wel.
Alleen op een enorm omslachtige manier.  Hij zoekt de juiste luidspreker bij de kamer en zijn akoestiek.
Dat is ook een manier maar met de huidige stand der techniek zou ik het anders aanpakken.  Maar dat is slechts mijn mening.

Dit is zoals velen de hobby in de praktijk vormgeven, bezijdens liefde voor dehardwarematige kant van audiofilitus.

Hififreak heeft gelijk als hij aangeeft dat elke (goede) luidspreker op gelijkende wijze de merites van de akoestiek blootlegt. Tenzij er gekozen wordt voor luidsprekers met een afwijkende afstraling e werking in hun concept (hoorns, magneto -en electrostaten, bandjes), die kunnen de merites, in een zeer uitzonderlijk en gunstig geval, verkleinen. Andersom, ook vergroten.


Het enige nadeel van DSP, zover ik die ken, is dat er uitgegaan wordt van één referentiepunt of b.v. een middeling van vijf referentiepunten. Aan de andere kant, met passief akoestische maatregelen is het ook ondoenlijk om overal dezelfde kwaliteit te behalen. Nou ja, ik denk van wel overigens, maar dat houdt in; Heel, heel veel demping. En voor laag, zeg onder de 100Hz, kost dat heel, heel veel volume.

🙂
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1024 Gepost op: 20 maart 2018, 15:51:31 »
Het zijn aparte kasten met een rendemend die ik nog niet

eerder heb mogen meemaken,ik schat ±95 db. :think:


Hoe schat jij dat Bram?
Hoor jij hoeveel power er aan de ingang van de drivers staat en meten jouw oren dan hoeveel dB er op een meter afstand te voelen is?
Is het rendemant van de luidspreker dan een stuk hoger als je op de plek gaat luisteren waar de staande golf erg goed hoorbaar is?
Is het rendement dan een stuk lager als je op de plek gaat luisteren waar een handje vol frequenties elkaar uitdoven?

Best knap.

Ik schat dat gehoormatig in , de volume/potmeter  moet zo weinig open dat als ik  de AH494 een vergelijkbare box aansluit

en de volumemeter staat exact op dezelfde raster er weinig geluid uit komt in tegenstelling tot de AH487. :think:

Ik zal het wedstrijd gevoel laten varen want dat is eigenlijk in de praktijk niet te doen is mijn mening nu.

Dus iedereen is welkom ik zorg voor natjes en droogjes en zorg dat alles klaar staat.En neen het is niet uitsluitend philips wat

de klok slaat.Het kan niet zomaar van vandaag op morgen want ik verzorg nog 2 verwilderde duiven met gebroken vleugels

die ik gespalkt heb en die nog 1 of 2 weken nodig hebben om weer goed te kunnen vliegen.op het ogenblik vliegen ze al

redelijk maar het gaat met de dag beter :)
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 15:53:49 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1025 Gepost op: 20 maart 2018, 16:24:06 »
Als het kan horen we wel. Toppie!
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1026 Gepost op: 20 maart 2018, 21:47:00 »
Clean en perfectie....dat zijn de beste weergave's. Heb je je kamer akoestisch zo aangepast zodat deze totaal geen negatieve invloed meer heeft op je geluid ?

Gr. Hans

Ik begrijp dat je niet de moeite gaat nemen hierop te antwoorden. Even goede/slechte vrienden hoor. Net als Mark laat ik de handdoek liggen. Mezelf voorgenomen niet meer bij sets te gaan luisteren waar geen akoestische maatregelen zijn genomen liefst in combi met dsp.

Gr. Hans

Neen het bovenstaande bericht is mij ontgaan dus niet gezien vandaar.Akoestische maatregelen geloof ik zo niet in, heb

mijn kamer voldoende gedemt door de aanwezige meubels vind ik.DSP is niet zo mijn ding, met ook de achterliggende

ervaring met de sub velodyne.Heb nog wel de aktieve phillips Dss930 die ook soort dsp aan boord heeft,dus een speaker

uit 1995 terwijl ik een MFB 587 mooier vind klinken,dat houd in de dss930 klinkt cleaner zuiverder dynamischer kortom

een winner op alle fronten.....Alleen nu komt het, de drive en spektakel die de 587 heeft en dat vooral onderin is beter en

pakkender.Het is niet zo dat ik de bovengenoemde speakers weg doe,die blijfen dus.

Maar ik heb er inmiddels een hobby bij en dat zijn de grote philips speakers uit de jr 70 en daarvan heb ik echt het idee

dat deze jongens zich weinig aantrekken van akoestiek in kamers, Het zijn aparte kasten met een rendemend die ik nog niet

eerder heb mogen meemaken,ik schat ±95 db. :think:

Thanks...over de invloed van de kamer is al het eea geschreven, dus dat ga ik niet herhalen.

Waarom is DSP niet zo je ding ? Mis je iets of juist niet ?

En het rendement is toch gewoon terug te vinden in de specs van de speakers ? Of bedoel je qua volume en dan dB ? Als het gaat om het laatste...een set in een redelijke akoestiek met bv ook nog DSP kan behoorlijk hard zonder dat je last krijgt dat het geluid gaat dichtlopen. Dus bv een overheersend laag of een irritant hoog. Of beide.

94 dB is hard. Mijn ervaring thuis is dat het hier nog harder kan. Gekke is dat je dat hele harde dan niet eens zo ervaart, dat is pas als je het geluid weer zachter zet. Dan hoor ik mijn oren een beetje tuten.

Ik wens jou en anderen veel plezier en een leuke dag. Er zullen vast wel wat verslagen van komen. Ben benieuwd.

Gr. Hans



Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1027 Gepost op: 20 maart 2018, 21:55:05 »
Nou blijf ik toch een beetje het gevoel hebben dat als Bram weer een beetje gewend is aan de huidige "perfecte" beleving dat er toch weer een andere weergever komt die dan de Philipsen het nakijken gaan geven en er opnieuw een perfectererererere luidspreker wordt gevonden die niet te verslaan is.

Dat is niet erg , zeker niet. Dat houd de hobby levendig.
 
Overigens geeft Bram aan dat hij niet in akoestische aanpassingen en DSP gelooft.
Maar ergens doet hij dat wel.
Alleen op een enorm omslachtige manier.  Hij zoekt de juiste luidspreker bij de kamer en zijn akoestiek.
Dat is ook een manier maar met de huidige stand der techniek zou ik het anders aanpakken.  Maar dat is slechts mijn mening.

Dit is zoals velen de hobby in de praktijk vormgeven, bezijdens liefde voor dehardwarematige kant van audiofilitus.

Hififreak heeft gelijk als hij aangeeft dat elke (goede) luidspreker op gelijkende wijze de merites van de akoestiek blootlegt. Tenzij er gekozen wordt voor luidsprekers met een afwijkende afstraling e werking in hun concept (hoorns, magneto -en electrostaten, bandjes), die kunnen de merites, in een zeer uitzonderlijk en gunstig geval, verkleinen. Andersom, ook vergroten.


Het enige nadeel van DSP, zover ik die ken, is dat er uitgegaan wordt van één referentiepunt of b.v. een middeling van vijf referentiepunten. Aan de andere kant, met passief akoestische maatregelen is het ook ondoenlijk om overal dezelfde kwaliteit te behalen. Nou ja, ik denk van wel overigens, maar dat houdt in; Heel, heel veel demping. En voor laag, zeg onder de 100Hz, kost dat heel, heel veel volume.

Fysieke akoestische maatregelen richten zich op de oorzaak van de problemen. Dsp roomcorrectie bestrijdt slechts sympthomen.
Als je op alle theoretisch mogelijke punten zou meten en dat zou meenemen zou een dsp helemal niets wijzigen. Iedere dsp wijziging heeft evenveel negatieve als positieve impact. Uiteindelijk verbetert er niets in de gehele situatie..
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 22:00:29 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1028 Gepost op: 20 maart 2018, 23:02:48 »
Nou blijf ik toch een beetje het gevoel hebben dat als Bram weer een beetje gewend is aan de huidige "perfecte" beleving dat er toch weer een andere weergever komt die dan de Philipsen het nakijken gaan geven en er opnieuw een perfectererererere luidspreker wordt gevonden die niet te verslaan is.

Dat is niet erg , zeker niet. Dat houd de hobby levendig.
 
Overigens geeft Bram aan dat hij niet in akoestische aanpassingen en DSP gelooft.
Maar ergens doet hij dat wel.
Alleen op een enorm omslachtige manier.  Hij zoekt de juiste luidspreker bij de kamer en zijn akoestiek.
Dat is ook een manier maar met de huidige stand der techniek zou ik het anders aanpakken.  Maar dat is slechts mijn mening.

Dit is zoals velen de hobby in de praktijk vormgeven, bezijdens liefde voor dehardwarematige kant van audiofilitus.

Hififreak heeft gelijk als hij aangeeft dat elke (goede) luidspreker op gelijkende wijze de merites van de akoestiek blootlegt. Tenzij er gekozen wordt voor luidsprekers met een afwijkende afstraling e werking in hun concept (hoorns, magneto -en electrostaten, bandjes), die kunnen de merites, in een zeer uitzonderlijk en gunstig geval, verkleinen. Andersom, ook vergroten.


Het enige nadeel van DSP, zover ik die ken, is dat er uitgegaan wordt van één referentiepunt of b.v. een middeling van vijf referentiepunten. Aan de andere kant, met passief akoestische maatregelen is het ook ondoenlijk om overal dezelfde kwaliteit te behalen. Nou ja, ik denk van wel overigens, maar dat houdt in; Heel, heel veel demping. En voor laag, zeg onder de 100Hz, kost dat heel, heel veel volume.

Fysieke akoestische maatregelen richten zich op de oorzaak van de problemen. Dsp roomcorrectie bestrijdt slechts sympthomen.
Als je op alle theoretisch mogelijke punten zou meten en dat zou meenemen zou een dsp helemal niets wijzigen. Iedere dsp wijziging heeft evenveel negatieve als positieve impact. Uiteindelijk verbetert er niets in de gehele situatie..
Hmmmm....zo heb ik er nooit over nagedacht...maar je kunt best weleens gelijk hebben.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1029 Gepost op: 20 maart 2018, 23:12:28 »
Fysieke akoestische maatregelen richten zich op de oorzaak van de problemen. Dsp roomcorrectie bestrijdt slechts sympthomen.
Eens.
Citaat
Als je op alle theoretisch mogelijke punten zou meten en dat zou meenemen zou een dsp helemal niets wijzigen. Iedere dsp wijziging heeft evenveel negatieve als positieve impact. Uiteindelijk verbetert er niets in de gehele situatie..
Oneens, denk ik. Wat zijn in jouw optiek "alle theoretisch mogelijke punten"?

 Ik denk toch niet dat je helemaal gelijk hebt, hoewel ik vermoedelijk wel begrijp waar je op doelt (rekenkundig oneindige cirkelbeweging)? Zoals jij het zegt, verplaatst een correctieve maatregel op de ene plaats, zich onveranderd naar een andere en dat betwijfel ik (temeer ook omdat er tijdsdomein correcties mee gemoeid zijn en deze maatregel elders in de ruimte van een andere omvang zal zijn).

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 23:15:49 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1030 Gepost op: 21 maart 2018, 07:27:32 »
Ook oneens...de laagweergave gaat er wel degelijk op vooruit. Dus er verandert in ieder geval iets.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1031 Gepost op: 21 maart 2018, 07:30:32 »
Toen de eerste cdspeler van flip uitkwam dacht ik waar moet je dat mee combineren?
 Het is nu nog steeds een gewilde speler en de prijzen op mrktplts zitten tussen de 300/600 euro.

En een passend setje heb ik hier thuis staan vind ik :)
 
                                                                         
http://www.dutchaudioclassics.nl/img/info/philips/philips-cd100/philips-cd100.jpg
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 07:32:28 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1032 Gepost op: 21 maart 2018, 08:49:05 »
Ook oneens...de laagweergave gaat er wel degelijk op vooruit. Dus er verandert in ieder geval iets.

Gr. Hans
Het is maar net hoe slim er gecorrigeerd wordt. Staande golven manifesteren zich als smalbandig en door de ruimte als pieken en dalen. Wanneer je die verschijnselen niet weg laat middelen maar corrigeert door smalbandig dempen dan zou het heilzaam moeten werken. ( en ik ga ervan uit dat de programmeurs dit ook hebben bedacht).
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1033 Gepost op: 21 maart 2018, 08:55:57 »
Met wat ik hoor en ook zie op de meting van de ARC is dat wel een zekerheidje. Het is inderdaad symptoom bestrijding. Maar een andere oplossing voor het laag in een woonkamer aan te pakken is over het algemeen vrij ingrijpend en niet gezinsvriendelijk.

Ben wel nieuwsgierig of je een kwalitatief verschil kan duiden tussen passief of digitaal aanpakken. En dan mbt het laag.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sets van bram uit het verleden en het heden.
« Reactie #1034 Gepost op: 21 maart 2018, 09:22:07 »
Om nog even of topic te blijven.

Als je de veroorzaker van de symptomen niet kunt weghalen dan kun je toch beter de symptomen bestrijden dan er niets mee of tegen doen.
Ook als ga je vrijwel zeker niet iets ideaals maken ga je wel iets maken wat veel beter te genieten is.

En in een ruimte die naast luister ook nog leef / woonruimte is kun je vaak alleen aan symptoom bestrijding doen.
Ook ik ervaar dat Audyssey zeer goed is in symptoombestrijding en het geluid veel beter te genieten maakt.
Ik kan nu luider spelen en met films met de nodige geluidseffecten blijven die effecten goed te genieten zonder dat de set ineens een stuk zachter gezet moet worden.

Hetgeen Chansig aangeeft over het luider spelen ervaar ik heel erg met mijn hoofdtelefoon.
Het geluid is dusdanig schoon en vervormingsvrij dat je ongemerkt veel luider speelt dan je ervaart.
Als je stopt met luisteren en je hebt dan een piepje in het oor of het gevoel dat je net uit de disco komt krijg je een flinke waarschuwing dat het de volgende keer een stuk zachter moet.

In een ruimte welke veel invloed heeft in negatieve zin gaat de volumeknop vaak snel weer terug of er treed zeer snel luistermoeheid op.

Maar als Bram het leuk vind om een keer wat forummers over de vloer te hebben dan zou ik daar , indien de agenda dat toelaat, graag bij zijn.
Ik ben ook erg nieuwsgierig wat Bram nou bedoelt met wat voor hem de perfecte weergave en beleving van muziek is. 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000