Auteur Topic: The JBL Story  (gelezen 10072 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
The JBL Story
« Gepost op: 23 november 2013, 13:13:31 »
Hierbij een aantal foto's van JBL luidsprekers uit de jaren 1950 t/m 1970
JBL werd in 1946 opgericht door James Bullough Lansing. De belangrijkste producten waren en zijn nog steeds luidsprekers met de bijbehorende electronica. M.n .in de jaren van 1950 en 1960 werden er door JBL luidsprekers van forse afmetingen gemaakt. Deze luidsprekers waren verre van WAF en het waren complete meubelstukken. Deze luidsprekers zijn heden ten dage zeer geliefd bij verzamelaars en wel m.n in Japan.



JBL Hartsfield uit 1957



JBL Souvereign



JBL Olympus



Baron C038


JBL Metrogon




Het vlaggenschip de JBL Paragon D-44000
gebouwd van 1957 tot 1983

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: The JBL Story
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2013, 15:16:45 »


Ook te gebruiken als dressoir,of bijzettafel zie ik,je kon de speakers dus in het interieur gebruiken als meubelstukken,of zie ik dat verkeerd.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: The JBL Story
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2013, 15:28:17 »


Ook te gebruiken als dressoir,of bijzettafel zie ik,je kon de speakers dus in het interieur gebruiken als meubelstukken,of zie ik dat verkeerd.
Nou, ik zou niet blij zijn als ik zulke kostbare luidsprekers had en iemand zou ze als bijzettafel gebruiken. Zo'n Paragon kostte een vermogen en anno 2013 brengen ze nog heel veel geld op.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: The JBL Story
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2013, 15:38:30 »


Ook te gebruiken als dressoir,of bijzettafel zie ik,je kon de speakers dus in het interieur gebruiken als meubelstukken,of zie ik dat verkeerd.
Nou, ik zou niet blij zijn als ik zulke kostbare luidsprekers had en iemand zou ze als bijzettafel gebruiken. Zo'n Paragon kostte een vermogen en anno 2013 brengen ze nog heel veel geld op.

Audiofreak,jij zou dat zekers niet doen,maar mensen die bulken van de poen maakt dat helemaal niets uit.

Zoals ik het bekijk ,zien er veel als bijzet tafel uit,de pootjes zijn helemaal uit die tijd kwa meubels die toen in de mode waren.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: The JBL Story
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2013, 15:53:25 »
Het zijn speakers die inderdaad te relateren zijn aan de tijdgeest van toen. Ze zijn altijd een droom van mij geweest, maar helaas heb je nogal wat ruimte nodig voor dat soort luidsprekers. Al die JBL systemen klinken vrij indrukwekkend.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: The JBL Story
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2013, 09:59:45 »
Prachtige speakers,voor als je de ruimte hebt.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: The JBL Story
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2013, 10:36:03 »
Prachtige speakers,voor als je de ruimte hebt.
Tja Peter en die ruimte vond je in vele Amerikaanse woonkamers. Deze oudere JBL luidsprekers zijn ware iconen uit een ver verleden. Het waren complete meubelstukken met een indrukwekkende weergave. M.n. de Paragon vereiste een behoorlijke dosis vakmanschap om deze luidspreker te bouwen. JBL had daarvoor buitengewoon goed opgeleide meubelmakers in dienst en het kostte bijvoorbeeld al heel wat tijd en vakmanschap om het gebogen reflectiepaneel te vervaardigen. Ik prijs mij nog steeds gelukkig, dat ik een aantal van deze meubelstukken heb mogen beluisteren en de Paragon was in die tijd mijn meest indrukwekkende luisterervaring en deze ervaring is later alleen nog overtroffen door de Beveridge electrostaten en de Infinity Reference luidsprekers. Zonder dat we het vanelkaar wisten, bleek dat Jerry en ik elkaar voor het eerst gezien hadden tijdens het beluisteren van de genoemde Beveridge electrostaten. Jerry werkte toen in de S.O.T.A studio te Maren Kessel. Een vriend van mij had in 1968 een paar JBL Baron luidsprekers in zijn woonkamer staan, maar deze waren eigenlijk wel een paar MATEN te groot voor zijn huiskamer. In deze Baron zaten de 15" extended range D-130 en de ringradiator O75. Ik kreeg deze luidsprekers flink aan het spelen met mijn toenmalige Deense Arena F-210 versterkertje van 2 x 10 Watt. Anno 2013 worden er nog steeds flinke bedragen voor deze componenten gevraagd. In de luidsprekerwereld is JBL zeker één van de baanbrekende  pioniers met een flinke "know how".
« Laatst bewerkt op: 20 december 2013, 10:38:23 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: The JBL Story
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2013, 10:58:34 »
Dat zijn ongetwijfeld mooie luisterervaringen geweest.

Heeft khl baron luidsprekers iets met jbl te maken,iemand zag die bij een kringloop staan.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: The JBL Story
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2013, 11:40:15 »
Dat zijn ongetwijfeld mooie luisterervaringen geweest.

Heeft khl baron luidsprekers iets met jbl te maken,iemand zag die bij een kringloop staan.
Hoi Peter, je bedoelt waarschijnlijk de door Henry Kloss ontworpen KLH luidsprekers. Henry Kloss was een audiopionier, die zijn sporen verdiende met
een aantal innovaties w.o. de acoustic suspension luidspreker en het cassettedeck. Henry was een leerling van Edward Villchur, de oprichter van Acoustic Research. Het bekende Tivoli radiootje kwam ook van zijn hand.
In 2000 was hij één van de eersten die opgeroepen werd voor een vermelding in de Consumers Electronics Association Hall of Fame en hij kreeg een Emmy Award voor de ontwikkeling van een televisie projectiesysteem t.w. de Advent Video Beam 1000.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2013, 13:49:01 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: The JBL Story
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2013, 13:08:02 »
Ok Jan.
Ik had nog nooit van Henry Kloss gehoord.
Maar jij hebt mij weer een beetje bijgespijkerd.
Tnx.
I love vintage.