Auteur Topic: Cyrus Two upgrade, tweaks.  (gelezen 91066 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #315 Gepost op: 08 december 2013, 22:59:42 »
Epi, ik zou er maar een postzegel opplakken voordat je je dure luidsprekerchassis om zeep helpt.....
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #316 Gepost op: 08 december 2013, 23:20:05 »
Epi, ik zou er maar een postzegel opplakken voordat je je dure luidsprekerchassis om zeep helpt.....

Ik leg er natuurlijk wat oude luidsprekers aan, maar als je het zo leest is dat niet zo.
Ik kijk wel uit natuurlijk.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #317 Gepost op: 08 december 2013, 23:25:09 »
Wanneer beide conussen naar achter trekken duidt het op een voedingsprobleem, daar wezen ook je gebakken onderdelen in de voeding al op.
Foutzoeken is een kunst en Jerry is daar heel goed in. Er zijn mooiere versterkers om het zelf het reparatiemetier op te leren ( Een ontploffende Sony tijdens een meetexercitie is niet half zo zonde als een nóg verder eroderende Cyrus).

Dat dacht ik ook dat het een voedings probleem was, vandaar het vervangen van de diodes.
Maar aan de voeding ligt het niet, dat moet allemaal wel goed zijn.
Het zit ergens anders, maar waar ?
Voordat hij toch naar Jerry gaat lijkt het mij ook praktisch om zoveel mogelijk de stroring in te dammen en te lokaliseren.
Minder werk voor hem als de boel half voorgekauwd is, hij weet tenminste wat voor onderdelen te vervangen.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #318 Gepost op: 08 december 2013, 23:57:51 »
Excuus voor de onduidelijke zinsbouw in mijn laatste posting.

Eh, met alle respect. Wanneer jij de fout weet te lokaliseren vermoed ik dat ie eigenlijk niet naar Jerry hoeft. Dat baseer ik op je omschrijving van de diverse versterkerdelen en hun functioneren.
Het staat je uiteraard vrij verder te zoeken naar fouten.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #319 Gepost op: 09 december 2013, 00:27:37 »
Het had gekund dat met het vervangen van de diodes en een noodvoeding dat de versterker een halfgebakken een tweede leven had kunnen krijgen.
Maar het gaat er naar uitzien dat andere onderdelen vervangen moeten worden waar ik mij geen raad mee weet.
De enigste optie is dan Jerry inderdaad.

Ik zal er morgen nog weer eens naar kijken en zien als ik op een idee kom.
Hopelijk dat Jerry er raad mee weet, als de te vervangen onderdelen alleen door Cyrus zelf gemaakt worden is het gedane zaak namelijk.
Zoals die eindtorren denk ik.
Die moeten echt van Cyrus zelf komen en misschien dat ze niet willen leveren aan derden. 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #320 Gepost op: 09 december 2013, 06:22:14 »
Het had gekund dat met het vervangen van de diodes en een noodvoeding dat de versterker een halfgebakken een tweede leven had kunnen krijgen.
Maar het gaat er naar uitzien dat andere onderdelen vervangen moeten worden waar ik mij geen raad mee weet.
De enigste optie is dan Jerry inderdaad.

Ik zal er morgen nog weer eens naar kijken en zien als ik op een idee kom.
Hopelijk dat Jerry er raad mee weet, als de te vervangen onderdelen alleen door Cyrus zelf gemaakt worden is het gedane zaak namelijk.
Zoals die eindtorren denk ik.
Die moeten echt van Cyrus zelf komen en misschien dat ze niet willen leveren aan derden.

Zitten er in die Cyrus voor Cyrus custom made eindtransistoren dan?   Die worden door Cyrus toch gewoon bij een fabrikant besteld?
Ik hoop voor je dat Jerry de versterker weer aan de gang krijgt. 
Succes en sterkte jongen.

Groet

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #321 Gepost op: 09 december 2013, 08:36:51 »
Cyrus is inderdaad geen onderdelenfabrikant dus meer dan een eigen typenummer op een bestaande transistor spuiten zullen ze niet doen ( PT 77 = Power Transistor 77?).
Dit wordt door kleine fabrikanten wel vaker gedaan om namaak tegen te gaan. Ik heb het zelf nog wel gedaan met kleine oplages (2,3,4 moet je dan aan denken) van hobbyschakelingen die een vriend en ik samen maakten voor de verkoop.

Mijn idee erover:
Toen de Cyrus versterkers uitkwamen stapten ze in een nichemarkt waar meer Angelsaksische fabrikanten opereerden; apart design met hier en daar eigenzinnige versterkertopologieën. Het is duur en tijdrovend om dingen waar je geen kapitalen mee gaat verdienen te patenteren. Je kunt dan beter zorgen dat je snel wat series verkoopt en je naam vestigt, liefst met wat magie omgeven.
Mijn Sansui heb ik op een zijspoor gezet ten faveure van een Cyrus ONE en ik 'hoorde dat het beter was'. Na een jaar nog eens omgewisseld en toen was ik daar niet meer zo zeker van. Verder een heel fijn ding die ONE
« Laatst bewerkt op: 09 december 2013, 09:11:21 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #322 Gepost op: 09 december 2013, 08:48:32 »
Nou ben ik niet heel erg thuis in de Cyrus versterker topologie.

Maar als de units van de luidspreker naar binnen trekken bij in en uitschakelen zijn dat toch de voedings-elco's die via de unit worden geladen en ontladen.
Er hoort toch een schakeling te zijn die dit hoort te voorkomen.

Bij mijn NADtje hoor je bij inschalen altijd na een paar seconden een relais schakelen.  Zoiets moet die Cyrus toch ook hebben?

Misschien is dat al geroepen. Mijn excuses dan voor de mosterd na de maaltijd.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #323 Gepost op: 09 december 2013, 09:23:08 »
Sommige versterkers hebben geen uitgangsrelais. Daarbij kan, wanneer de voedingselco's na uitschakelen bijna leeg zijn, instabiliteit optreden met een beetje wegebbende gelijkspanning op de uitgangen tot gevolg. Geen enkel probleem voor je luidsprekers en vaak onhoorbaar omdat het een subsoon verschijnsel is. (erger worden de problemen wanneer de versterker defect gaat ).
Wanneer het verschijnsel heftiger is kan dat komen door fouten in de versterker en dient er iemand met kennis van zaken naar te kijken.
An inability to grasp science is no argument against it....