Auteur Topic: Cyrus Two upgrade, tweaks.  (gelezen 91065 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #30 Gepost op: 18 november 2013, 10:48:16 »
Dat kan ik mij voorstellen dat je dat zegt, ik zal er ook nog wat pindakaas door doen.
Zo een terug koppeling laat de versterker niet in een enkel keer hifiofilisch klinken.
Dat zit hem toch in andere dingen.
Zo'n terugkoppeling laat hem naar niets klinken  ;D En dat is technisch gezien ook precies wat ie moet doen. De rest is het oordeel van de luisteraar en uiteindelijk is dat wat telt.

Groet,
Jacco

Als deze schakeling op een ondergeschikte versterker zit dan is er dus geen enkel verschil tussen deze versterker en een award winning versterker die alom  geprezen wordt.
Ga je verder serieus worden vraag ik mij dan af.
Je kunt dit toch niet menen man!
Verder in deze strekking denkend is geluid gewoon geluid, verbinding is verbinding en het maakt allemaal maar niks meer uit door wat de stroom loopt.
20 to20000hz is gewoon geluid en daar is niks meer meettechnisch tegen in te brengen.
Er is dus eigenlijk geen betere versterker als deze schakeling maar wordt toegepast.
Je kunt toch weten Jacco hoe dit hifi wordt in electronica, schakelsnelheid van transistors, gekozen condensators, weerstanden enz, emz, hoe kun je dit nou in de wind slaan ?
Als je er echt verstand van hebt weet je dat het om dit soort dingen gaat, het gaat niet om deze misterieuse terug koppeling die alles goed maakt.
[...]
Daar gaat het wel om, dat is juist het briljante. En om die lus stabiel te houden, heb je de schakelsnelheid van transistors nodig, kwaliteiten van componenten in het algemeen etc. Het sneller maken van de lus (betere transistoren gebruiken) kan averechts werken: je kunt de fasemarge van de versterker om zeep helpen. Dit kan verbrande tweeters tot gevolg hebben.

Ik ga er vanuit dat de ontwerpers hun best gedaan hebben en een goed product hebben afgeleverd. Je gaat dus ook niets verbeteren, hooguit de lus instabiel maken en in het slechtste geval komt er rook uit.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #31 Gepost op: 18 november 2013, 11:05:10 »
Hmmm dan denk ik, dat het dit word........ :-\ ;)


Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #32 Gepost op: 18 november 2013, 11:08:00 »
Kan Epi straks pizza bakken op de Cyrus.

Hmmm jummie met elektronica rook gerookte pizza.  400 graden Celcius met gemak.


 :yeah:

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #33 Gepost op: 18 november 2013, 11:40:31 »
Jacco heeft gelijk.

En ik bewonder je moeilijk te overtuigen aard en vasthoudendheid. Dat weet je.

Marcel

Dat maakt jou dan ook vasthoudend...dus ook een compliment voor jou. Drie duimen omhoog voor Marcel. ;D

Gr Hans

Geen idee of het een compliment waard is. Maar ik vind het gewoon leuk om Epimetheus eeeehhhhh   uuuhhhhh  "scherp" te houden.  ::)
Drie duimen omhoog. Hans, hoe ga je dat doen?  :sceptic:

Marcel   ;D

Als jij het idee hebt dat je Epi scherp houdt....vooral doorgaan zou Barry zeggen. Die extra duim komt van mij...de andere 2 zijn van jezelf.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #34 Gepost op: 18 november 2013, 11:44:20 »
Ik type toch "scherp" .   :o

Sorry heb geen tijd om mijn eigen duimen op te steken. Word door het werk vaak gestoord als ik op het forum ben.
Ik moet dus typen en werken en mijn duimen opsteken. Das te veel van het goede.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #35 Gepost op: 18 november 2013, 11:45:34 »
Jacco heeft gelijk.

En ik bewonder je moeilijk te overtuigen aard en vasthoudendheid. Dat weet je.

Marcel

Dat maakt jou dan ook vasthoudend...dus ook een compliment voor jou. Drie duimen omhoog voor Marcel. ;D

Gr Hans

Geen idee of het een compliment waard is. Maar ik vind het gewoon leuk om Epimetheus eeeehhhhh   uuuhhhhh  "scherp" te houden.  ::)
Drie duimen omhoog. Hans, hoe ga je dat doen?  :sceptic:

Marcel   ;D

Als jij het idee hebt dat je Epi scherp houdt....vooral doorgaan zou Barry zeggen. Die extra duim komt van mij...de andere 2 zijn van jezelf.

Gr Hans

Tussen de regels doorlezend proef ik iets in de zin van: " Geduld is een schone zaak............!".

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #36 Gepost op: 18 november 2013, 11:46:22 »
In de tussentijd ben ik geen stap verder natuurlijk voor een upgrade.
Upgrade me ?

Zoals al door Jacco en anderen is gezegd, worden de eigenschappen van de eindversterkerschakeling feitelijk vastgelegd door de componenten in de tegenkoppeling.
Dus R71 (75 kohm), C45 (3.3 pF), R55 (750 ohm) en in mindere mate C43 (470 uF).
Ik hoop dat de nummers kloppen, ik zie bar slecht en het schema is maar klein.

Alles wat je intern in de schakeling verandert, heeft wel invloed natuurlijk, maar dan in open-loop situatie.
Open-loop wil zeggen de schakeling zonder tegenkoppeling.
in dat geval komen er vrij grote verschillen aan het licht, niet alleen in de schakeling zelf maar ook in de kanalen onderling.

Omdat je bij zuivere stereo-weergave wilt dat het amplitude- en fasegedrag van beide kanalen gelijk is 9anders krijg je vervorming en scheeftrekken van de kanalen) wordt er tegenkoppeling toegepast die de volgende dingen doet:

1. Het vastleggen van de totale spanningsversterking (voor eindtrappen ligt die waarde ergens tussen 20 en 30 dB).
2. Het vergroten van de bandbreedte zodat de frequentiekarakteristiek gelijkmatig blijft over de gehele audioband en een stuk daarbuiten.
3. Het verkleinen van de uitgangsweerstand, wat belangrijk is voor de electrische demping op de luidspreker.
4. Samenhangend hiermee: kunnen voldoen aan de eis om een constante uitgangsspanning te handhaven in iedere belasting, ongeacht eventuele fasedraaiende stromen tengevolge van de impedantie van die luidspreker.
5. de vervorming (THD en IM) te verlagen.
6. Een constante groepslooptijd (vastgelegd fasegedrag van de schakeling) over de bruikbare frequentieband.

Om die tegenkoppelng correct te laten werken moet de schakeling in open loop (dus zonder tegenkoppeling) al aan bepaalde eisen voldoen, nl. voldoende open loop versterking en een stabiele fasemarge (met name in de hoogste frequenties waar de fase gaat draaien als gevolg van interne capaciteiten).
Daarom wordt er zo ontworpen dat men niet afhankelijk is van parameters van bv. de eindtransistoren, maar worden er maatregelen getroffen om de dominante polen (de grenzen van de frequentie- en fasekarakteristieken) al vast te leggen door op bepaalde plaatsen correctie-condensatortjes te plaatsen.

In de Cyrus zitten die C-tjes ook alleen is het schema zo klein dat ik de onderdeelnummers niet kan lezen.

De versterker moet dus in open loop al goed zijn; de foutjes die er dan nog zijn (amplitudeverschillen, vervormingen) worden dan door het tegenkoppelmechanisme in de closed loop toestand zo ver verkleind dat het niet meer van belang is.


Dit is, heel simpel en kort door de bocht gesteld, war er in een versterker aan de hand is.
Ga je nu onderdelen vervangen, zoals die BUFs door MJ transistoren, dan kan het best zijn dat de schakeling min of meer instabiel wordt, dus gaat uitslingeren bij uitsturing of zelfs gaat oscilleren als het heel erg wordt.
Dat uitslingeren, die instabiliteit zou misschien waargenomen kunnen worden als helderder hoog of briljanter weergave, maar is in feite vervorming.
Dat kun je prima meten op de meetbank met een signaalbron (blokgolf) en een oscilloscoop en een complexe belastingweerstand die de eigenschappen van een luidspreker benadert.

Zo'n situatie is uit hifi-oogpunt ongewenst en uit betrouwbaargeids-overweging ook.


Dan de voeding: dankzij de tegenkoppeling trekt de versterker zich niet zoveel aan van de belasting, maar als er uiteindelijk een grotere stroom moet worden geleverd dan de voeding kan leveren, zakt de voedingsspanning in elkaar en ontstaat er ook weer vervorming of in het beste geval compressie van het signaal.
Dan hebben we het wel over worst case omstandigheden: een moeilijke belasting die misschien wel heel erg de fase draait en volle uitsturing.
Zolang dat niet het geval is hoeft er echt geen enorme ringkern aan te hangen en ook geen honderdduizenden microfarads aan elco's.

A propos vervangen van elco's: ja, na zoveel jaar kan dat nuttig zijn.
Houd dan zoveel mogelijk de originele waarden aan; te grote elco's kan de bruggelijkrichters vernielen.
- audiodidact -

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #37 Gepost op: 18 november 2013, 11:46:36 »
Ik type toch "scherp" .   :o

Sorry heb geen tijd om mijn eigen duimen op te steken. Word door het werk vaak gestoord als ik op het forum ben.
Ik moet dus typen en werken en mijn duimen opsteken. Das te veel van het goede.

Marcel

Dat dacht ik ook.

@ Audiofreak: Schone zaak is altijd goed en dus geduld ook. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2013, 13:17:12 »
In de tussentijd ben ik geen stap verder natuurlijk voor een upgrade.
Upgrade me ?

Zoals al door Jacco en anderen is gezegd, worden de eigenschappen van de eindversterkerschakeling feitelijk vastgelegd door de componenten in de tegenkoppeling.
Dus R71 (75 kohm), C45 (3.3 pF), R55 (750 ohm) en in mindere mate C43 (470 uF).
Ik hoop dat de nummers kloppen, ik zie bar slecht en het schema is maar klein.

Alles wat je intern in de schakeling verandert, heeft wel invloed natuurlijk, maar dan in open-loop situatie.
Open-loop wil zeggen de schakeling zonder tegenkoppeling.
in dat geval komen er vrij grote verschillen aan het licht, niet alleen in de schakeling zelf maar ook in de kanalen onderling.

Omdat je bij zuivere stereo-weergave wilt dat het amplitude- en fasegedrag van beide kanalen gelijk is 9anders krijg je vervorming en scheeftrekken van de kanalen) wordt er tegenkoppeling toegepast die de volgende dingen doet:

1. Het vastleggen van de totale spanningsversterking (voor eindtrappen ligt die waarde ergens tussen 20 en 30 dB).
2. Het vergroten van de bandbreedte zodat de frequentiekarakteristiek gelijkmatig blijft over de gehele audioband en een stuk daarbuiten.
3. Het verkleinen van de uitgangsweerstand, wat belangrijk is voor de electrische demping op de luidspreker.
4. Samenhangend hiermee: kunnen voldoen aan de eis om een constante uitgangsspanning te handhaven in iedere belasting, ongeacht eventuele fasedraaiende stromen tengevolge van de impedantie van die luidspreker.
5. de vervorming (THD en IM) te verlagen.
6. Een constante groepslooptijd (vastgelegd fasegedrag van de schakeling) over de bruikbare frequentieband.

Om die tegenkoppelng correct te laten werken moet de schakeling in open loop (dus zonder tegenkoppeling) al aan bepaalde eisen voldoen, nl. voldoende open loop versterking en een stabiele fasemarge (met name in de hoogste frequenties waar de fase gaat draaien als gevolg van interne capaciteiten).
Daarom wordt er zo ontworpen dat men niet afhankelijk is van parameters van bv. de eindtransistoren, maar worden er maatregelen getroffen om de dominante polen (de grenzen van de frequentie- en fasekarakteristieken) al vast te leggen door op bepaalde plaatsen correctie-condensatortjes te plaatsen.

In de Cyrus zitten die C-tjes ook alleen is het schema zo klein dat ik de onderdeelnummers niet kan lezen.

De versterker moet dus in open loop al goed zijn; de foutjes die er dan nog zijn (amplitudeverschillen, vervormingen) worden dan door het tegenkoppelmechanisme in de closed loop toestand zo ver verkleind dat het niet meer van belang is.


Dit is, heel simpel en kort door de bocht gesteld, war er in een versterker aan de hand is.
Ga je nu onderdelen vervangen, zoals die BUFs door MJ transistoren, dan kan het best zijn dat de schakeling min of meer instabiel wordt, dus gaat uitslingeren bij uitsturing of zelfs gaat oscilleren als het heel erg wordt.
Dat uitslingeren, die instabiliteit zou misschien waargenomen kunnen worden als helderder hoog of briljanter weergave, maar is in feite vervorming.
Dat kun je prima meten op de meetbank met een signaalbron (blokgolf) en een oscilloscoop en een complexe belastingweerstand die de eigenschappen van een luidspreker benadert.

Zo'n situatie is uit hifi-oogpunt ongewenst en uit betrouwbaargeids-overweging ook.


Dan de voeding: dankzij de tegenkoppeling trekt de versterker zich niet zoveel aan van de belasting, maar als er uiteindelijk een grotere stroom moet worden geleverd dan de voeding kan leveren, zakt de voedingsspanning in elkaar en ontstaat er ook weer vervorming of in het beste geval compressie van het signaal.
Dan hebben we het wel over worst case omstandigheden: een moeilijke belasting die misschien wel heel erg de fase draait en volle uitsturing.
Zolang dat niet het geval is hoeft er echt geen enorme ringkern aan te hangen en ook geen honderdduizenden microfarads aan elco's.

A propos vervangen van elco's: ja, na zoveel jaar kan dat nuttig zijn.
Houd dan zoveel mogelijk de originele waarden aan; te grote elco's kan de bruggelijkrichters vernielen.

Te grote elco"s kunnen de brug gelijkrichters vernielen ?
Omdat ze dan wel bij een sluiting voldoende ampere kunnen afgeven waardoor de boel doorbrand ?
Ik wil er, en kan er ook niet te veel op ingaan want ik merk wel dat ik te weinig kaas hiervan gegeten heb.
Wat ik ook uit Jacco zijn verhaal snap is dat het mooi de pootjes af is van die schakeling, logisch natuurlijk.
Deze schakeling zit ook niet in de signaalweg dus het is ook niet nodig op die manier.
Maar ik kan toch de weerstanden die wel in de signaalweg toch gewoon vervangen door MP Caddock weerstanden, 200 blijft 200 ohm daar kan niks mis aan zijn.
Maar is dit ook het geval voor condensatoren, of zou je dit afraden ?
Ik heb zelf het idee dat cyrus wel de goede condensatoren heeft gekozen, dat zijn van die groene mkp of mkt blokjes.
De elco's zal ik wel allemaal vervangen, dat zijn van die elna's.
Maar ik vraag mij af welke nou te plaatsen, de waardes en alles snap ik, maar welk type ?
Ik doel op die elna silmic speciaal voor audio toepassingen.
Maar wat het aller belangrijkste lijkt is die bipolaire elco van elna waar de lijn ingang op zit.
Die zit na de potmeter op de ingang.
Ik las op het DIY forum dat die veranderen wel impact heeft op de kwaliteit.
Ik snap ook wel dat je voor de rest weinig veranderen kan, anders komt de schakeling uit balans.

Het lijkt wel een beetje doordrammen voor sommigen misschien maar ik snap dat de discussie twee kanten uit gaat.
Maken veranderingen in componenten nou wel of niet uit door die terug koppeling ?
En eigenlijk is dat al geen discussie want die MJE 13009 klinkt gewoon beter, hij schakelt gewoon sneller en is dus nauwkeuriger in de weergave.
Volgens mij zullen die Caddock MP's daar alleen maar meer goed aan doen.
Wat ik mij ook afvraag is of er misschien betere condensatoren zijn ontwikkeld in de tussentijd omdat die cyrus al 20 jaar oud is.
Dus al die groene mkp of mkt blokjes.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2013, 13:18:48 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #39 Gepost op: 18 november 2013, 17:58:28 »
Ik zou KT's uitleg nog minimaal twee keer lezen en dan kijken of je tot dezelfde conclusie komt voor wat betreft de klank. Zoniet dan begint het toch wat reddeloos te worden naar mijn idee..
An inability to grasp science is no argument against it....

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #40 Gepost op: 18 november 2013, 18:40:11 »
Te grote elco"s kunnen de brug gelijkrichters vernielen ?
Omdat ze dan wel bij een sluiting voldoende ampere kunnen afgeven waardoor de boel doorbrand ?

Nee, de condensatoren "vragen" dan zoveel lading (of stroom) dat de stroom door de gelijkrichtdioden simpelweg te groot wordt en die sneuvelen.
Als je wilt kan ik je dat wel voorrekenen en er wat plaatjes bijzoeken.

Citaat
Deze schakeling zit ook niet in de signaalweg dus het is ook niet nodig op die manier.
Maar ik kan toch de weerstanden die wel in de signaalweg toch gewoon vervangen door MP Caddock weerstanden, 200 blijft 200 ohm daar kan niks mis aan zijn.

Het grappige is eigenlijk dat er in de versterkerschakeling geen sprake is van een signaalweg.
Je zou de eindtransistoren kunnen beschouwen als waterkranen die meer of minder worden opengezet door de schakeling ervoor op de maat van het muzieksignaal.
Dus de voedingsstroom wordt gemoduleerd door hetmuzieksignaal.

Vervangen van die weerstanden kan natuurlijk, al zou ik dan zelf kiezen voor Dale of Welwyn precisieweerstanden.
Het open-loop gedrag kan daar alleen maar door verbeteren.

Vergeet dan ook niet alle transistoren exact te matchen op Hfe en BC-capaciteit.

Citaat
Maar is dit ook het geval voor condensatoren, of zou je dit afraden ?

In de versterkerschakeling zou je de condensatoren ook kunnen vervangen, Wima heeft een 2.5% reeks voor de kleinere waarden.
Ook Siemens styroflex kan daar prima.
Elco's zijn wat lastiger, die zou je moeten uitmeten op capaciteit en ESR.

Citaat
De elco's zal ik wel allemaal vervangen, dat zijn van die elna's.
Maar ik vraag mij af welke nou te plaatsen, de waardes en alles snap ik, maar welk type ?
Ik doel op die elna silmic speciaal voor audio toepassingen.

Voor de voedingselco's zou ik kijken naar Panasonic TSHA of TSHC snap-in typen.

Citaat
Maar wat het aller belangrijkste lijkt is die bipolaire elco van elna waar de lijn ingang op zit.

Daar zou je ook een Wima voor kunnen pakken, of een goede bipolaire Nichicon Muse (die groene).
Je kunt ook 2 gewone gepoolde elco's met de minnen aan elkaar erin zetten, op het knooppunt van die minnen dan een hoogohmige weerstand naar de negatieve gestabiliseerde voedingsrail ivm. de polarisatie.

Citaat
Maken veranderingen in componenten nou wel of niet uit door die terug koppeling ?

Het ligt er helemaal aan. In theorie zou er niets veranderen, in de praktijk kun je met effecten te maken hebben zoals ik eerder al meldde omdat componenten nu eenmaal nooit ideaal en 100% identiek zijn.
Het fijne van (overall) tegenkoppeling is nu juist dat je al die onzekerheden en variabelen terugbrengt naar feitelijk maar 2 weerstanden; daarvoor kun je dan precisiemetaalfilmtypen nemen.

Citaat
Wat ik mij ook afvraag is of er misschien betere condensatoren zijn ontwikkeld in de tussentijd omdat die cyrus al 20 jaar oud is.
Dus al die groene mkp of mkt blokjes.

Voor die kleine condensatoren zal het weinig uitmaken, die zijn en blijven wel goed.
Elco's zijn zeker beter geworden; lagere ESR en ESL, kleinere afmetingen, langere levensduur.

Probeer voor die elco's 105 graden typen te pakken te krijgen, bv. TSHA van Panasonic.
Ook Philips/BC/Vishay heeft een paar mooie reeksen.

- edit - typo's
« Laatst bewerkt op: 18 november 2013, 18:51:10 door KT88 »
- audiodidact -

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #41 Gepost op: 18 november 2013, 21:14:06 »
Dat is een heel verhaal KT88
Met precisie weerstanden doel je in dit geval de afwijking in ohms, zilveren of gouden ring of niet ?
Daarom de spanningen controleren van transistors waardoor het veel meer een precisie schakeling wordt.
Ik doelde meer op die Caddock MP omdat ze minder vervormen en op die manier er een zuiverder signaal is voor de eindtransistoren om te moduleren via de voeding.
Tja, wat is een signaal weg zoals ik dat stelde omdat de eigenlijke eindstroom gewoon via die eindtransistoren gaat en dus van die - en + 38 volt komt.
Het is meer een afdruk van het uitgangs signaal van de eerste trap, die op zijn buurt weer gemoduleerde spanning levert die gemoduleerd wordt door het ingangs signaal.
Eigenlijk is de vraag nu wat het beste is, als ik het goed snap natuurlijk.
Weerstanden en transistor spanningen eiken zodat het perfect op elkaar aansluit of vervorming er uit halen door betere weerstanden.
Of een combinatie van beide tegelijk, precisie weerstanden die ook een lage vervorming hebben.
Wat ik dan in ieder geval snap is dat je nimmer te nooit de weerstanden moet vervangen door weerstanden die een grotere tolerantie hebben in nauwkeurigheid.
Op die manier zit je de schakeling onderuit te halen in balans van spanningen, of wordt dat weer gecorrigeerd door die terug koppeling ?
Ik weet ook niet zo wat de tolerantie is van die Caddock MP weerstanden, maar als die hoger is zou je wellicht in de problemen kunnen komen.
Het is allemaal wat veel stof om over na te denken.
Misschien dat ik ook al een paar keer over de kop ga in wat ik zeg.
Het is ook lastig om bepaalde onderdelen te vinden, dan staat er weer een onbekende uitdrukking ergens voor, of lees ik weer iets wat ik niet plaatsen kan.
Een bomen door het bos verhaal.

Wat voeding elco's betreft zijn volgens mij die HTC Slitfoil dingen het beste, die zitten wel in de cyrus two maar niet in de nieuwste cyrus versterkers, cyrus heeft dat merk afgestoten, waarschijnlijk te duur.
Die hebben 4 aansluitingen, een ingang en een uitgang en door dat slitfoil gedragen zich electronen zich veel sneller door de condensator.
In ieder geval anders dan met condensatoren met 2 aansluitingen, ze zijn ook moeilijk te krijgen heb ik al gemerkt hier in Holland.
Maar hier gaan ook veel verhalen over in de ronde, er zijn ook wel andere goede die veel prijs gunstiger zijn.
Over dat doorbranden snap ik, als ze zich laden zuigen ze te veel stroom.

Als ik het zo overzie is het het beste om weerstanden te doen ( maar op welke manier )
Oude elco's vervangen, niet allemaal zitten in de stroom kring van het "signaal" trouwens.
En natuurlijk die bipolaire die direct op de ingang zit na de potmeter.
Maar welke klinkt het best is de vraag, op het diy forum hebben ze het over verschillende maar wie moet je dan geloven.
Jij zegt een wima, op het diy forum hadden ze het ook over een Nichicon Muse, of een elna silmic 2.
Op het diy forum hadden ze het er over dat die elna weer een wat troebel laag heeft, ook iets te hard.
Even later meende ik te lezen dat dit beter wordt na 40uur inbranden.

Mijn hooft draait nu flink KT88.
Eerst effeh rust.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #42 Gepost op: 18 november 2013, 21:35:57 »
Misschien mijn boeren Drentsche verstand Epi maar waarom laat je dat ding nu niet (heel). Ik bedoel hij doet het toch en ik lees tussen de regels door dat er:

1 klankmatig niks zal veranderen
2 jou kennis met betrekking tot electronica op dit gebied althans te wensen over laat, dus hij gaat stuk als jij er mee gaat freubelen en dan heb je misschien wel niks meer.
3 kun je niet beter één voor één doen dit mbt tot je eigenbouw luidsprekers. Je hoofd draait flink zeg je zelf


Verder vraag ik mij af als merk een cyrus in dit geval. Met de middelen, kennis en electronica van toen, ik geloof dat je ergens schreef zo'n 20 jaar geleden.... Hadden gevonden, dat ze in hun ogen een niet stabiele, goede werkende, en technisch kloppende versterker konden maken, dan hadden ze hem toch nooit op de markt gebracht...Blijkbaar wel want hij is er, en werkt 20 jaar naar dato nog, blijf er dan gewoon van af joh sluit je LS er op aan en ga van muziek genieten! Dat is toch veel belangrijker....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #43 Gepost op: 18 november 2013, 21:37:56 »
Wat je natuurlijk kunt overwegen is een houten volumeknop oid.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #44 Gepost op: 18 november 2013, 21:42:29 »
Epi,

Je zou je zakgeld beter kunnen steken in een andere versterker die beterder is.
Als er immers zoveel geprutst zou moeten worden dan is je huidige wel erg slecht.
Zo maar een gedachte die in me opkomt.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.