Auteur Topic: Cyrus Two upgrade, tweaks.  (gelezen 91067 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Gepost op: 17 november 2013, 16:33:55 »
Ik ben van plan om mijn oude cyrus two weer in gebruik te nemen omdat mijn cyrus 8v2 het loodje heeft gelegd.
Ik twijfel om een nieuwe aan te schaffen omdat hij duur is en omdat "mocht hij weer kapot gaan" hij amper te repareren is door de fijne electronica.
Mocht het weer mis gaan is het een beetje geld verzwending.
Daar kom ik nu dus achter.
Ik had al in mijn oude cyrus two een nieuwe versterker transistor geplaatst die beter van kwaliteit is, ik meen al te horen dat het betreffende kanaal beter klinkt.
Ik vraag mij af of tech nurds hier weten wat je nog meer kunt doen om de cyrus two op te waarderen.
Ik ben van plan om Caddock weerstanden in het apparaat te plaatsen, en of misschien wel er een PSX-R voeding op aan te sluiten die eigenlijk voor de Cyrus 8v2 bedoelt was.
Zijn er mensen met tips hier?
Ik zou ook graag weten of er condensators zijn van een beter type die ik kan vervangen.
Iemand ?






Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2013, 19:33:37 »
Volgens mij is de naam al ettelijke malen voorbij gekomen;

Jerry. Maar ongetwijfeld kan Ruud13 of een ander ter zake deskundig persoon het apparaat ook op juiste wijze herstellen.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2013, 19:36:03 »
De vraag is of de zogenaamde beter klinkende onderdelen wel de juiste zijn voor de originele. Er zijn namelijk meer parameters dan enkel de klankmatige.

Groet, Mark

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2013, 19:58:53 »
Niets aan doen, Epimetheus. Je zou de transfer moeten meten en als die recht genoeg is, het ding laten zoals het is. Andere torren, andere typen weerstanden doen helemaal niets ter zake: het is een tegengekoppelde versterker. Daar wordt de overdracht niet meer bepaald door de componenten die gebruikt zijn, behalve door de componenten die de lus bepalen. In dit geval zijn dat R71, R65 en C43. Eigenlijk alleen C43 dus.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2013, 20:19:27 »
Niets aan doen, Epimetheus. Je zou de transfer moeten meten en als die recht genoeg is, het ding laten zoals het is. Andere torren, andere typen weerstanden doen helemaal niets ter zake: het is een tegengekoppelde versterker. Daar wordt de overdracht niet meer bepaald door de componenten die gebruikt zijn, behalve door de componenten die de lus bepalen. In dit geval zijn dat R71, R65 en C43. Eigenlijk alleen C43 dus.

Groet,
Jacco

Een tegengekoppelde versterker, een terugkoppeling noemde de reparateur het hiero.
Wat bedoel je precies waarom het allemaal dan minder zou uit maken ? dit komt door die terug koppeling naar ik begrijp, maar waarom, hoe ?
Ik weet dat mijn kennis mij in de steek laat wat deze schakeling betreft dus excuus als ik dingen niet snap wat dat betreft.
Ik weet dat je vooral niet klakkeloos transistors kunt vervangen, de hele boel is in spanningen op elkaar geeikt, maar de nieuwe MJE 13009 doet het beter dan de nog bestaande BUV48 op het andere kanaal.
Het is dus niet de bedoeling om andere transistors te vervangen, dan is het hek van de dam, dat snap ik.
Op een ander forum en zelfs een man van een webwinkel kwamen al direct met andere soorten vervangende transistors maar ik zag daar terecht niks in.
Het kan natuurlijk ook weer een discussie worden of er wel of geen klank verschil zit tussen weerstanden maar een MP caddock MP klinkt toch echt beter als een metaalfilm weerstand.
Of gaat dat nu niet op door die terug koppeling ?
Zo meen ik je te snappen.
Wat mij betreft moet de stroom toch door de schakeling en zullen die weerstanden voor meer nauwkeurigheid zorgen in de weergave, of niet ?


Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2013, 20:25:01 »
Dat kan allemaal zo zijn, maar de terugkoppeling zorgt ervoor dat alle onnauwkeurigheden eruit geregeld worden. Als de lusversterking hoog genoeg is, maakt het helemaal niet meer uit welke schakeling gebruikt is.

Mijn advies is dan ook: verander er niets aan. Eventuele verschillen bevinden zich in ieder geval niet in het technische domein voorzover van belang bij audio.

Maar om daar zeker van te zijn zou je de transfer moeten meten. Als die recht is (en dat verwacht ik), is er niets te verbeteren met andere componenten.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2013, 20:25:24 »
Het kan vast ook geen kwaad om de elco's te vervangen na 20 jaar.
Direct op de ingang zit trouwens ook een bipolaire elna condensator c31, ik vraag mij dat dit type gekozen is omdat waarden van 2.2yf niet gangbaar meer zijn voor mkp condensatoren, dan zou het een bakbeest worden waar ook rusten 100 volt door kan.
Dat een mindere kwaliteit is gekozen ivm de grote dus, of de prijs natuurlijk. 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2013, 20:29:22 »
Dat kan allemaal zo zijn, maar de terugkoppeling zorgt ervoor dat alle onnauwkeurigheden eruit geregeld worden. Als de lusversterking hoog genoeg is, maakt het helemaal niet meer uit welke schakeling gebruikt is.

Mijn advies is dan ook: verander er niets aan. Eventuele verschillen bevinden zich in ieder geval niet in het technische domein voorzover van belang bij audio.

Maar om daar zeker van te zijn zou je de transfer moeten meten. Als die recht is (en dat verwacht ik), is er niets te verbeteren met andere componenten.

Groet,
Jacco

De versterking wordt recht getrokken in db's van 20 tot 20000hz, zodat het een rechte lijn is, dat bedoel je.
Er van uitgaande dat er geen klank verschil kan gaan zitten tussen de te kiezen verschillende (betere) componenten omdat die klank gerelateerd is aan een EQ curve.
Zo bedoel je dat dan toch ?
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2013, 20:46:22 »
Ik heb nog even weer getest als het kanaal met de MJE 13009 ook inderdaad nog beter klonk, maar hij klinkt echt een stuk helderder, of minder vervormd.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2013, 20:48:53 »
Ja, zoiets. Het laagkantelpunt wordt bepaald door C43, maar voor de rest klopt het aardig. Het apparaat neemt het ingangssignaal als referentie en het uitgangssignaal wordt gelijkvormig uitgestuurd. Hierbij regelt de terugkoppellus het signaal zodaning (het vervormt het signaal onderweg) dat het uitgangssignaal het beste lijkt op het ingangssignaal. Er zit alleen een schalingsfactor in (1 + 75k/750 = 101 keer of 40 dB). En dat wordt gelijkvormig of congruent genoemd.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2013, 20:49:38 »
Ik heb nog even weer getest als het kanaal met de MJE 13009 ook inderdaad nog beter klonk, maar hij klinkt echt een stuk helderder, of minder vervormd.
Ja, dat kan. Of dat echt zo is, is nog maar de vraag. Een meting zal uitsluitsel geven.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2013, 21:05:17 »
Ik heb nog even weer getest als het kanaal met de MJE 13009 ook inderdaad nog beter klonk, maar hij klinkt echt een stuk helderder, of minder vervormd.
Ja, dat kan. Of dat echt zo is, is nog maar de vraag. Een meting zal uitsluitsel geven.

Groet,
Jacco

Dat ik mijn eigen oren wel of niet vertrouwen kan, en dat het weet het gedoe wordt ja.
Neem gerust aan dat het beter is, het verschil is dermate groot (ook nog met een snert opstelling) dat ik wel kan stellen dat het niet aan suggestie onderhevig is.
Of het heeft een andere oorzaak, dat kan ook nog.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2013, 21:08:09 »
Ik neem gerust aan dat het voor jou beter(der) is, maar ik neem tegelijkertijd aan dat het in werkelijkheid geen verschil maakt. Tenzij een meting uitwijst dat het anders is.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2013, 21:10:26 »
[Neem gerust aan dat het beter is, het verschil is dermate groot (ook nog met een snert opstelling) dat ik wel kan stellen dat het niet aan suggestie onderhevig is.

Dat heb je ook van andere zaken beweerd die niet overeind gebleven zijn.
Een versterker verbouw je niet op het gehoor maar m.b.v. kennis en meetapparatuur.

Doe er je voordeel mee als je durft.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Cyrus Two upgrade, tweaks.
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2013, 21:25:44 »
Ik neem gerust aan dat het voor jou beter(der) is, maar ik neem tegelijkertijd aan dat het in werkelijkheid geen verschil maakt. Tenzij een meting uitwijst dat het anders is.

Groet,
Jacco

Ik dacht net dat die meting eigenlijk ook al gedaan is, namelijk in de datasheets van de transistoren, de MJE schakelt namelijk sneller, hierdoor zij de reparateur hier ter plaatse (die hem aanbeveelde) direct dat deze ook beter klonk, en dat een fet om die reden zelfs nog beter klonk.
Dan wordt het betwisten of schakelsnelheid wel de oorzaak is van een betere klank.
Als je het in dat verlengde ziet dan.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923