Auteur Topic: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!  (gelezen 18134 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Gepost op: 10 november 2013, 09:35:42 »
Met volle bepakking naar het noorden.  Een bezoek aan Richard!

Tijdens een van de schaarse luistermiddagjes in ons thuis, waarbij diverse mensen aanwezig waren, besloten Richard en ik dat het wellicht leuk was om wat zelfbouw breedbanders naast elkaar te zetten.  Inmiddels had Richard al het een en ander gebouwd volgens het Needle principe en stonden er bij mij ook nog wat projectjes op stapel volgens hetzelfde recept. Echter Needles met andere units en correctienetwerkjes.

Een datum was snel geprikt, eveneens weer snel opnieuw afgestemd, en zo konden we dan langzaam groeien naar het moment waarop het treffen plaats zou vinden. 

Qua beleving en voorkeuren zitten Richard en ik wel aardig op dezelfde lijn.  We houden beiden van de meest uiteenlopende genres qua muziek, hebben een voorkeur voor apparatuur en leven samen met de vrouw van ons leven. 

De wijze waarop we invulling geven aan het ten gehore brengen van muziek is echter totaal verschillend.  De set van Richard staat opgesteld in zijn woonkamer en bij mij heeft de set bewust een onderkomen gevonden in een aparte ruimte.  Dat laatste was een niet te vermijden keuze omdat ik na onze laatste verhuizing op geen enkele manier meer concessies wilde doen aan de opstelling van mijn set. 

Aangezien mijn betere helft graag een filmpje of serie kijkt en ik enkel het journaal volg, kan het kijken het luisteren, of omgekeerd, dus ergerlijk in de weg zitten.  Toen de set nog wel opgesteld stond in de huiskamer waren er altijd wel kleine grijpgrage vingertjes, die op magische wijze aangetrokken werden door het rack met blinkende spul. Al die draai- en drukknopjes wilde het kleine grut graag beroeren of men stapte over op rondjes draaien om de min of meer vrijstaande speakers. 

Zoiets hoort natuurlijk bij een rijk sociaal leven maar is niet ideaal voor de wijze waarop ik mijn hobby vorm wilde geven. Dit alles heeft me doen besluiten een eigen luistergrot te stichten waar ik zonder beperking mijn audio-apparatuur kan opstellen, volgens geheel eigen inzichten. Bijkomend voordeel is dat daarmee de woonkamer leefbaarder is dan ooit.

En zo kwam de dag naderbij dat ik mijn spullen in moest pakken om af te reizen naar Richard.  Om het spul ongeschonden te vervoeren bleef er niets anders over dan de apparatuur beschermend te verpakken.  De bronnen en versterkers vonden al snel hun plekje in dozen die er qua formaat voor waren gemaakt.  Bij de Needles lag dat wat anders, dus heb ik daar mijn creativiteit op los gelaten.  Voorts een doosje voor de JVC Woodcones. Tot slot nog een doos met cd’s, interlinkjes, speakerkabels, stekkerblok, pluggen, plakbandautomaat en al wat een mens nog meer nodig heeft als hij in een MacGuyver situatie geraakt.  Toen alles in de Ster geladen was bleek er slechts nog plaats te zijn voor een bestuurder en een passagier. De reis kon beginnen!



Na een verkwikkende nachtrust en de dingen van alle dag die afgewerkt moesten worden, gingen we klokslag  9.30 uur op weg naar het o zo schone Drente.  Mijn medereiziger, Audiofreak, die altijd wel in is voor een reisje, zou vandaag mijn metgezel zijn en daar zat hij dan naast me.  Aangezien hij een voorstander is van gemak, leunde hij onderuitgezakt in de stoel en had een gezichtsuitdrukking alsof hij het allemaal wel goed vond, don’t worry, be happy! 

De reis verliep voorspoedig.  Nergens oponthoud en andere verkeersellende kruiste ons pad niet, zodat we na een ruime vijf kwartier stopten op de plek waar Richard met zijn lieftallige Linda huist.

Na de hernieuwde kennismaking en de koffie besloten we het truckje uit te laden.  De meegebrachte steekkar lieten we voor wat hij was en in een mum van tijd stond de apparatuur binnen opgesteld.  Richard schudde het hoofd menigmaal en de lach was onafgebroken op zijn gezicht.  Audiofreak had weer een zittende pose aangenomen en zag dat het goed was dat de anderen het werk deden.

Na nog wat bakken koffie, geschuif van de speakers kon het feest beginnen.
De versterkers en cd-spelers zijn allemaal van Sony, typen TA-FE370, TA-FE570, CDP-XE270 en SCD-XE670.



De vijf Needles maakten gebruik van de volgende units:
-Twee keer Visaton FRS8, de een met Tangband correctienetwerk en de ander met een netwerkje dat speciaal  voor de FRS8 was ontwikkeld;
-Visaton FR10;
-Omnes Audio BB3.01;
-HiVi B3S en
-als extraatje de JVC-Victor SX-WD1KT Wood Cone.



We hebben verschillende muziekstukken gebruikt en iedere keer dat herhaald totdat er een set “afviel”.

Het verschil tussen de Needles met Visaton FRS8 unit was niet te duiden, ondanks het verschil in filtering en plaatsing van de unit in de kast.
De JVC was duidelijk de mindere in het laag t.o.v. de andere opgestelde luidsprekers.  Hij is echter wel de meest gevoelige.  Wil je de JVC grootster laten klinken dan moet je de set ondersteuning geven door ‘m dicht bij een muur te plaatsing.  We hebben de set de rest van de dag liefdevol behandeld door ‘m vrij-af te geven. 

Bleven over de Visaton FR10, Omnes Audio en HiVi B3S.
De FR10 is de grootste qua diameter en speelt levendig.  Detail in het hoog en voor zijn afmeting alleszins acceptabel in het laag.  De HiVi B3S is van bescheiden afmeting maar kan door zijn uitslag aardig wat lucht in beweging brengen.  Totaal wekt hij de indruk het verst door te lopen in het laag maar dat komt m.i. doordat het in het hoog wat minder levendig, meer afgetopt is dan de Visaton FR10 en Omnes Audio. 

De Omnes Audio komt het dichtst in de buurt van de FR10, levendig in het hoog, met voldoende fundament in het laag totdat ……………………  we een doorstart maken met Love’s Divine van Seal. 

We gebruiken pakweg de eerste minuut en vijfendertig seconden.  Het onweer, het aanzwellen van de muziek en het inleidende stemgeluid van Seal.  Dan blijkt dat de Omnes Audio het net anders doet.  Het geheel maakt een ruimtelijker indruk.  Nadat we het stuk diverse keren gedraaid hebben over de verschillende systemen is het verschil onmiskenbaar.  Maakt dat de andere systemen ineens slecht?  Absoluut niet!  Stuk voor stuk blijven de Needles voor mij toppertjes in hun soort met wellicht de budgetuitvoering met de Visaton FRS8 unit prijstechnisch op eenzame hoogte.



We drinken nog sloten koffie, stappen over op thee, knabbelen heerlijk aan de verse broodjes en delen zaken van het leven dat we leiden en wisselen interesses uit.  Ondertussen staan de HiVi B3S-en hun kunsten te vertonen op de Sphinxset, hetgeen aangenaam klinkt. 

De moraal van het Needle verhaal is dat er verschillen zijn, maar dat de keuze die gemaakt wordt als men moet kiezen, veel zegt over smaak en dat in combinatie met de gebruikte muziek. 

Nadat alles weer in de dozen zit, stapelen we alles weer in de Ster.  We nemen afscheid van de uiterst charmante gastvrouw, haar vent en bedanken hen voor de getoonde gastvrijheid en goede verzorging.

De terugreis verliep voorspoedig en binnen de vijfkwartier zaten Audiofreak en ik met een glas, gevuld met rood druivensap in onze zithoek. We overzagen de dag en kwamen tot de conclusie dat die uiterst prettig verlopen was in het hoge noorden.  Waarvan akte!

Met oprechte hifigroet,

Hififreak


© www.hififreak.nl

« Laatst bewerkt op: 10 november 2013, 09:41:37 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2013, 09:44:14 »
Weer een heerlijk verhaal en een al even heerlijke dag! Jullie hebben genoten en daar gaat het uiteindelijk om!  :yeah:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2013, 09:50:22 »
Leuk om te lezen!!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2013, 09:53:25 »
Inderdaad weer een leuk verslag!

Hadden alleen beide FRS8 versies een netwerkje?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2013, 09:55:45 »
Dank u.

Alle getoonde Needles hebben een correctienetwerkje.
Bij de Visaton FR10 en Hivi units bestaat dat uit meer componentjes dan bij de FRS8.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2013, 10:06:26 »
Ik sluit mij volledig aan bij het verhaal van Hififreak. Het bijven stuk voor stuk bijzondere weergevertjes met lichte verschillen in klank. Je zou het bijna een kwestie van smaak kunnen noemen. Alleen al het feit dat je voor een bescheiden bedrag dergelijke resultaten kunt bereiken speelt sterk tot de verbeelding. Ja en als je jezelf wat in de materie verdiept, blijken er talloze mogelijkheden te zijn. De breedband luidsprekers zijn in alle prijsklasses verkrijgbaar, maar de grap blijft natuurlijk om voor een gering bedrag een groots geluid te realiseren. Daarnaast heeft het zelbouwen iets nostalgisch voor mij en deze activiteit doet mij terugdenken aan het midden van de jaren zestig van de vorige eeuw toen we nog onze eigen luidsprekers bouwden. De luisterervaringen van gisteren zijn voor mij mede een reden om deze hobby weer op te pakken.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2013, 11:04:59 »
Weer een heerlijk verhaal en een al even heerlijke dag! Jullie hebben genoten en daar gaat het uiteindelijk om!  :yeah:
Sluit me bij Kevin aan, alleen de afstand maar je was in goed gezelschap.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2013, 11:23:09 »
Een leuk verslag van een ongetwijfeld leuke dag  :)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2013, 12:03:38 »

Wat een hoop sony',was dat needed for de needles?,enne het lijkt mij geen boterzachte room.De dempingsboy's
kunnen deze knalharde kamer niet waarderen denk. Ik vind in het bericht van HF hierover ook weinig terug,mischien vergeten?
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2013, 12:23:25 »
Leuk verhaal......als ik de foto's zo zien dan is het eerste wat bij me opkomt: What about de akoestiek ?

En mooi die stapels Sony...heeft het toch nog een functie om er 100 in je bezit te hebben. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2013, 12:35:18 »
Topic opgeschoond, laten we ons beperken tot de inhoud.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2013, 12:58:37 »

Wat een hoop sony',was dat needed for de needles?,enne het lijkt mij geen boterzachte room.De dempingsboy's kunnen deze knalharde kamer niet waarderen denk. Ik vind in het bericht van HF hierover ook weinig terug,mischien vergeten?

Het is heel simpel, de kamer is zoals ie is.  Als je het bovenstaande had goed had gelezen dan weet je wat de overeenkomsten en verschillen zijn, want die heb ik benoemd.  Inhoudelijk verwacht je, of wellicht was er de hoop, dat er een genadeloze neersabeling zou volgen maar dat is op geen enkele wijze relevant. 

De huiskamer was de plaats van handelen en daar heeft het dan ook in een geweldige harmonie plaatsgevonden.  Leuke dag met centraal een prachtige hobby.  Wat wil een mensch nog meer?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2013, 13:18:38 »
Leuk verhaal! Toch mooi als je de liefhebberij kunt delen met gelijkgestemden :) .

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2013, 13:19:29 »
Leuk verhaal! Toch mooi als je de liefhebberij kunt delen met gelijkgestemden :) .

Helemaal waar!   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Met volle bepakking naar het noorden. Een bezoek aan Richard!
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2013, 13:33:06 »
Zoals de meesten van jullie die me een beetje kennen ben ik meer van het plaatje dan het praatje.....het meest grappige vond ik nog wel dat Linda die van ons er met gemak uit pikte met de BS3 drivers door op een gegeven moment te zeggen, welke spelen nu deze klinken erg lekker.... Herkenning?? Terwijl, wij met z'n drieën erg veel moeite hadden om aan te geven wat de verschillende drivers nou voor karakter hadden. Het lag mijns inziens heeeeel erg dicht op elkaar waarbij de BS3 drivers en FR10 het verst door liepen in het laag en de omnes audio driver het meeste diepte gaf door een wat sprankelender (helder) (mid)hoog. Uit eindelijk komt het dan uit op een kwestie van smaak en als ik moest kiezen werd dat de BS3 of de FR10. de kleine JVC's woodcones konden niet meekomen in het laag. En de FRS8 versie loopt net iets eerder tegen zijn plafond qua kunnen aan..... Hierbij moet ik wel vermelden, dat het dan al zo hard gaat qua volume, dat je je af moet vragen of je ooit zo hard luistert. De uiteindelijk conclusie voor mij blijft dan ook als je deze Needles geen keiharde rock of hardcore muziek te verstouwen geeft, dat ze met menig systeem mee kunnen komen zo niet overstijgen qua correcte weergave en plaatsing. En ik denk dat voor veel huiskamers dit een een betere oplossing qua muziek weergevers zal zijn dan grote vloerstaanders van xxxxx euro's. Je hoeft het niet met mij eens te zijn.... Maar ik denk dat als ik een naam in de audio wereld had gehad en dit had verkondigd en er een dure naam en prijs op had geplakt er zomaar eens een setje of 100 zouden worden verkocht..

Laat ik dan de gene zijn die iets over de akoestiek vermeld het is tennslotte mijn huiskamer.
Dat er hier beperkingen zijn is absoluut waar. Maar het mooie met een breedbandsysteem is dat zelfs  in mijn beperkte akoestiek deze Needles zo mooi weergeven dat je al gauw de akoestieke beperkingen vergeet. Tevens is het van meet af aan mijn doel geweest om het vergelijk hier te houden. Waarom omdat als we dit vergelijk bij HiFiFreak hadden gehouden er weer lieden zouden zijn geweest die hier en elders hadden vermeld dat bij HiFiFreak een pak melk met een frs8 nog werelds zou klinken. En omdat te voorkomen....


Maar goed laat ik dan eens een iets hardere uitspraak doen! Er is een groep mensen die altijd omwille van wat voor een reden dan ook iets te zeuren of zeiken moeten hebben. Voor die groep mensen heb ik een tip leer het glas eens half vol zien in plaats van half leeg geloof me daar wordt het leven een stuk makkelijker van...


Richard
« Laatst bewerkt op: 10 november 2013, 13:35:33 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal