Auteur Topic: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.  (gelezen 11805 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Gepost op: 01 november 2013, 17:49:39 »

Ik beluister toch wel al 35 jr hoofdtelefoons van verschillende merken.En de laatste 20 jr hoofdzakelijk het merk sennheiser.

En achterom kijkend kom ik tot de conclusie dat de meeste hoofdtelefoons die ik beluister heb van welk merk dan ook,toch altijd met veel plezier genoten heb van deze weergevers.
Om nu het verschil te duiden van een recente sennheiser(hd 650) geniet ik daar nu meer van dan de oude(hd 656 ovation) is te veel
van het goede,ik beluister ze allebeide met veel plezier.

Nu kun je stellen,is er dan geen vooruitgang in de laatste 30 jr? jazeker de hd 650 controleerd de muziek beter,het klinkt allemaal beheerster. De oudere hoofdtelefoons klinken stuk voor stuk wat losser in de weergave.
Nu kun je vertellen,bram maar dat is alleen toch alleen de sennheiser? Ik denk haast van niet,ik heb ook al meermaals voor langere tijd een akg 702 en een  beyer 990 beluisterd en mijn conclusie is het klinkt allemaal perfekter.

Maar ik durf deze lijn gerust door te trekken naar de luidsprekers van anno nu,en de vraag is dan, is een analistische weergave
tot in de puntjes gewenst? en waar blijft de fun van een beetje kleuring in het geluidsbeeld? gaan we met de hi fi niet de kleurloze perfectie tegemoed.
                                                        groeten bram.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2013, 18:34:34 »
Ik denk dat iedereen niet vies is van een bepaalde mate van kleuring, mits het maar niet irriteert.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2013, 19:53:33 »
Ik denk dat iedereen niet vies is van een bepaalde mate van kleuring, mits het maar niet irriteert.   ;)

Maar dan moet je eerst aangeven,wat is kleuring? is dat iets wat mooier klinkt dan de realitiet?
je kunt een kleurloze speaker in een ietwat kleurige (warme) kamer neerzetten (veel reflecties) maar zet je dezelfde speaker in
wollige haast doodgedemte kamer neer,dan klinkt die speaker ook haast kleurloos,dus monitorachtig.
Maar in de kamer met meerdere reflecties voldoet die dan uitstekend.
Dus alles bijelkaar gebracht,ben ik de mening toegedaan,kleuring is zefs gewenst,als het maar een positieve kleuring is!
Dat houd ook in dat alle mensen die hun luisterruimte aan het volstoppen zijn met demping materialen,op de verkeerde weg bezig zijn,allemaal totaal zinloos! totale idioterie.
Ze zijn eigenlijk te vergelijken met de kabelfanaten.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2013, 21:13:07 »
Voor kwaliteit van een hoofdtelefoon moet al gauw een paar centen worden neer geteld. De hoofdtelefoons van rond de 100 euro zijn in mijn oren van wat ik heb gehoord allemaal bagger. In de gulden tijd was dit overigens wel anders maar dat even terzijde. Maar om er wat zinnigs over te zeggen zijn er 2 factoren belangrijk voor een goed resultaat 1 de hoofdtelefoon en 2 de versterking.
Je zult factor 1 op meerde factor 2 moeten proberen wil je iets zinnigs zeggen over factor 1.  Kortom een hoofdtelefoon niet te snel afschieten omdat hij niet klinkt. Kleuring wordt mede bepaald door de versterking en als je niet veel verstand hebt van cijfertjes als sommige hier kan het wel eens zijn dat je een " verkeerde" conclusie trekt.

Voor een beetje redelijke hoofdtelefoon waarvan je niet snel luistermoe wordt zit je rond een prijscategorie van een 300 euro. Er is dan een merkbaar verschil welke minder drukkend is op je oren en minder snel vervormd op moment dat je wat harder wilt spelen. Eenmaal gewend aan een hoger segment is er geen weg terug.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2013, 21:45:06 »

Ben ik het niet mee eens! een sennheiser of een ander merk kan vanaf 80 euro net zoveel muziek fun geven al een van 1000 euro dat is in mijn gehoor zo.
Weet je de producenten van bekende merken die er aan verdienen,weten het uiteindelijk ook niet meer.
ze hebben alle now how in huis,en de now how wat ze nu in huis hebben voor een hoofdtelefoon,is een hoofdtelefoon van zeg maar het bedrag van 100 tot 150 euro het ultimum,de rest wat erboven komt is anno nu allemaal marketing, en we moeten toch ook wat verdienen. en ze kunnen dat ongestraft doen want de domme consument gelooft uiteindelijk toch de reclame
marketing.
Ik wil nog wel eens zien wat een geblindeerde luisteraar,die 10 verschillende hoofdtelefoons moet beluisteren,uiteindelijk dan beslist wat in zijn ogen de beste is.
En dat mag bryston power ook wel zijn!

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2013, 22:05:08 »
Tussen leuk en goed zit verschil Bram . Heb ook een setje logitech in ears en ook dat klinkt zeker niet verkeerd maar ga die aub niet vergelijken met mijn Beyer want dan zijn we snel klaar.
Maar als ik het goed begrijp is de HD 515 net zo goed als je 650....  :neenee:
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2013, 22:55:07 »
En nog wat anders welk bedrijf is niet uit op winst.....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #7 Gepost op: 02 november 2013, 07:14:09 »
Het liefste luister ik naar luidsprekers.
Maar dat kan niet altijd en heb ik ook een hoofdtelefoon.
Voordat ik voor mijn Denon AH-D2000 heb gekozen heb ik verschillende merken op mijn hoofd gehad in verschillende prijsklassen.
Sennheiser Beyer Sony en Denon.
De verschillen zaten voor mij heel erg in het gevoel in het oor. Wel of geen drukkend gevoel op het trommelvlies.  De ene hoofdtelefoon gaf erg veel laag en de ander was weer erg helder soms tegen scherp aan.
Mijn Denon zit zeer aangenaam op het hoofd en heeft een erg aangename balans tussen gedetailleerd klinken en lekker soepel . Voor mij is de balans tussen hoog midden en laag erg goed en voel je helemaal niets op je oren.
Er is bij deze hoofdtelefoon wel het gevaar dat je hem snel veel te hard zet. Hij blijft onvervormd weergeven. Maar als je het idee hebt dat het hard gaat ben je bezig je oren op te roken.

Ik denk dat er tussen de verschillende prijsklassen zeker kwaliteitsverschil is maar het ligt erg dicht bij elkaar.  Ik heb ook een HD800 van 1000 eypo op het hoofd gehad maar die vond ik niet 1000 euro beter dan mijn Denon.

groet

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Auke - Synergy Acoustics

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 12
    • Synergy Acoustics
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2013, 08:38:06 »
Maar ik durf deze lijn gerust door te trekken naar de luidsprekers van anno nu,en de vraag is dan, is een analistische weergave
tot in de puntjes gewenst? en waar blijft de fun van een beetje kleuring in het geluidsbeeld? gaan we met de hi fi niet de kleurloze perfectie tegemoed.

Uit blinde luistertests van Harman komt naar voren dat mensen qua klankkleur toch vooral een neutrale luidspreker prefereren. Dat wil vooral zeggen: vlakke frequentieresponsie, voldoende diep laag en geen onregelmatigheden in de responsie onder hoeken (en daarmee ook het totaal aan afgestraald vermogen).

Er zit vooral variatie in hoeveel gereflecteerd geluid via de zijwanden mensen prettig vinden. Dat is een kwestie van smaak, gewenning en vaak ook muzieksoort. Echter kun je hier ook opmerken dat té vroege reflecties eigenlijk altijd negatief worden bevonden en in Europa zijn huiskamers gemiddeld wat kleiner dan in de VS.

En verder, wat is kleurloze perfectie? Is dat de dichtste benadering van 'live' die mogelijk is? Ik denk dat veel mensen dat zouden willen. Bij de betere systemen vallen slechte opnames sneller door de mand denk ik, maar dat is eerder een probleem van de opname dan van de weergever.

Daarmee is niet gezegd dat iedereen hetzelfde mooi vindt. Het gaat bij zo'n onderzoek uiteraard om gemiddeldes. Uiteindelijk is de markt natuurlijk ook zo breed dat er voor ieder wel wat wils is, toch?
« Laatst bewerkt op: 02 november 2013, 08:40:59 door Auke - Synergy Acoustics »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #9 Gepost op: 02 november 2013, 09:31:05 »
Was het niet zo dat de mensen bij Harman testpanel eerst een korte cursus luisteren kregen, hoe te luisteren, eer ze losgelaten werden op de blinde testen?
« Laatst bewerkt op: 02 november 2013, 09:37:34 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2013, 09:36:16 »
Sorry Auke, Bram heeft hier meer autoriteit dan...wie zei je?..Harman?  ;)

An inability to grasp science is no argument against it....

Auke - Synergy Acoustics

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 12
    • Synergy Acoustics
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2013, 10:23:12 »
Volgens mij kregen luisteraars inderdaad training, maar vooral om accurater fouten te kunnen herkennen. Ik meen me te herinneren dat de oordelen er gemiddeld (in vergelijking met ongetrainde luisteraars) niet veel anders op werden, maar vooral consistenter en dat de verschillen tussen systemen werden duidelijker in de scores (maar de volgorde van ratings veranderde dus niet).

Verder spreekt het voor zich dat je je niet moet blind staren op één onderzoekje ;) en natuurlijk gewoon zelf moet bepalen wat je mooi vindt. En wat het merk Harman betreft... veel van hun consumentenspul blijft natuurlijk gericht op massaproductie. Maar ook een merk als Revel hoort bij Harman group en daar komen toch goede speakers vandaan.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2013, 10:26:20 door Auke - Synergy Acoustics »

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2013, 12:45:25 »
Ik doe ook maar een duit in het zakje, in zoverre dat iets waard is.. ;D

Ik luister ook al meer dan 35 jaar naar hoofdtelefoons en maak meerdere uren per dag (vooal in de avond en nacht) gebruik van.

Begonnen ooit met een Pioneer SE-305 (die ze ook bij de radio gebruikten).


naar een Beyer DT-880 studio


die ik nog steeds heb, maar door kabelbreuk niet meer gebruik.

Nu heb ik een Beyer DT-770


een AKG K701


en een AKG K550


Allemaal goede hoofdtelefoons.  Van de laatste drie, die ik regelmatig gebruik, vind ik de AKG K550 eigenlijk de beste. Een gesloten systeem, maar die klinkt als een open systeem. Heeft de klankeigenschappen van de K701, maar klinkt iets voller vanaf het midden-midden. Zelfde ruintelijke beeld en ragfijne detailering, maar met meer body. Klinkt ook iets gerelaxter dan de K701. En niemand heeft last van lekkend geluid met de K550. Daarom voor mij persoonlijk de lekkerste set voor op de oren.

De Beyer DT-770 is ook een goede set, maar de bassen zijn wat aangezet, hetgeen soms wel eens iets te veel van het goede kan zijn (althans voor mijn oren) bij bepaalde muziek. Daarnaast klinkt de Beyer ook niet zo ruimtelijk en is iets minder gedetailleerd dan beide AKG's.

Nog niet zo lang geleden een heel stel andere merken beluisterd (bij de Media Markt en bij de Saturn), maar de meeste hebben toch wel erg aangezette bassen.

In vergelijk met luidsprekers.... Ik heb altijd al gevonden, dat ik meer detail hoor, zeker ook op lagere volumes, via een hoofdtelefoon dan bij luidsprekers. Bovendien vind ik dat je met een hoofdtelefoon in de muziek zit, en dat vind ik erg fijn luisteren. Mede reden waarom ik ook met 4 luidsprekers speel in de huiskamer. Dan benader ik hetzelfde gevoel ermee (als ik het volume wat meer open gooi). Ik heb nooit begrepen, waarom je muziek alleen maar via 1 kant wil horen (dus naar je toe).

Nog even terug naar de bovenstaande stelling over de kwaliteit. Ik denk, dat het van een goede huize moet komen, wil een normale luidspreker mij dezelfde muziekbeleving geven als een (goede) hoofdtelefoon. 
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 13:11:49 door Thalys »

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2013, 17:56:59 »
Thalys 

Ik kan mij heel goed vinden in je laatste 2 alinea's zo ervaar ik het ook. Moet wel zeggen dat als je een goeie stereo setup hebt, 2 speakers voldoende zijn.
Speakers geven anders weer welke je weer niet met een hoofdtelefoon kunt bereiken. Probleem is altijd de ruimte welke op 1 of andere manier mee gaat doen.
Grootste + punt van een hoofdtelefoon is dat je jezelf helemaal kunt overgeven aan de muziek zonder gestoord te worden.
Ik kan in ieder geval niet zonder!
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: De kwaliteit van hoofdtelefoons in het algemeen.
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2013, 18:28:14 »
Na de AKG K60 (fraai) op m'n oude L&M buizenbak, overgeschakeld naar een mooie Yamaha omdat het signaal te zwak was op een nieuwe versterker en toen bij deze 1 speaker er mee ophield (type weet ik niet meer, staat er niet op) veel beluisterd waaronder Sennheisers tot iets van 700 gulden. Bij die hele dure was het of je achterin een zaal zat, ze klonken erg laid back, leuk voor een klassieke symfonie, maar niet voor pop, jazz of kamermuziek en ook bij orkestraal werk miste ik wat.
Uiteindelijk een Sennheiser 480 classic gekozen en nooit spijt van gehad. Bij deze sta je in het jazz-cafe en niet in een kamer ernaast met de deur op een kier om maar 1 genre te noemen. Mooi, strak, helder, transparant, geen geboenk. Hij doet het nog steeds prima (wel een keer nieuwe earpads). Gebruik hem niet vaak meer omdat ik hier altijd zo hard kan draaien als ik wil. Wel kort geleden nog een Sennheiser 450 overgenomen en opgeknapt, hetzelfde model met een volledig vergelijkbaar mooi geluid.